Een Amerikaanse vrachtwagenchauffeur (Ryan Reynolds) in Irak ontwaakt in een houten kist onder de grond, met naast zich een aansteker en een mobiele telefoon. Al bellend probeert hij het leger naar zijn locatie te leiden. Spanjaard Cortés situeerde zijn Engelstalige debuut volledig tussen zes planken, en dat alleen al maakt Buried een overweldigend vertoon van vakmanschap en inventiviteit. De toon is wel erg cynisch, en niet alle stappen die volgen zijn even logisch, maar de spanning blijft tot het eind gigantisch, zelfs op het kleine scherm.
Wekelijks tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op HBO Max. Met ditmaal onder meer een geestige en hartverwarmende komedie van Wes Anderson en een drama met Bryan Cranston.
Moonrise Kingdom
Pubers Sam en Suzy zijn outsiders in een kleine Amerikaanse eilandgemeenschap anno 1965. Wanneer ze samen op de vlucht slaan, raken de volwassenen op het eiland in paniek. Regisseur Wes Anderson (The Royal Tenenbaums, The Grand Budapest Hotel) wilde in zijn zevende speelfilm de teder- en heftigheid van een eerste verliefdheid vangen. Dat doet hij op zijn unieke wijze, met droogkomisch gebrachte spitsvondige dialogen, absurdistische wendingen en een tot in de puntjes verzorgde vormgeving. Charmant, geestig en hartverwarmend, ook al kent de Anderson-formule inmiddels weinig verrassingen meer.
Wakefield
‘Wat is zo heilig aan een huwelijk en een gezin, dat je het dag in dag uit moet doorstaan? Wie kent niet de drang om het leven een tijdje stil te zetten?’ Zo luidt de innerlijke monoloog van Howard. Hij voegt de daad bij het woord als hij zich op een dag verschuilt voor vrouw en dochters, op zolder boven de vrijstaande garage. Daar vereenzaamt hij gedurende een half jaar, onderhoudend mijmerend over zijn (gezins)leven terwijl hij vrouw en dochters bespiedt. Bryan Cranston (Breaking Bad) is ijzersterk als Howard, de vermiste man op gehoorafstand.