Drie mannen op leeftijd gaan op zoek naar geluk in deze serene documentaire van de Zwitserse filmmaker Jacqueline Zünd. Robert reist alleen met een camper door Amerika, Steve verruilt Engeland voor een stand-up komedie/drag optreden in Benidorm en Yamada start met het voorlezen aan kinderen in Tokio. De meditatieve muziek, de uitgestrekte landschappen en de poëtische voice-overs van de heren maken van Almost There een eenzame, dagdromerige zoektocht naar de zin van het leven.
Iedere week tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op Netflix. Met ditmaal o.a. een zesvoudig Oscarwinnaar en een documentaire over kledingmerk Abercrombie & Fitch.
I See You
Onrust binnen een rijk gezin: niet alleen is moeder Jackie (Helen Hunt) vreemdgegaan, ook verdwijnen er foto’s uit lijstjes en lijkt de televisie uit zichzelf aan te gaan. Tegelijkertijd is vader Greg als detective betrokken bij een vermissingszaak die overeenkomt met het werk van een bekende seriemoordenaar. Maar niets is wat het lijkt in deze thriller. Want na een moeizame eerste helft wordt het roer gelukkig volledig omgegooid, dankzij een inventief scenario waarmee zowel de kijker als de personages op het verkeerde been worden gezet. Jammer en onnodig zijn het uitleggerige einde en het overdadige gebruik van onheilspellende muziek.
The Missing
Tommy Lee Jones maakt dankbaar gebruik van zijn doorgroefde gelaat, doffe uitdrukking en sonore spraak in zijn rol van surrogaat-Apache die rond 1885 na jaren afwezigheid zijn dochter Maggie (Cate Blanchett) opzoekt in New Mexico. Als een bende Maggies vijftienjarige dochtertje ontvoert, moet ze op de spoorzoekvaardigheden van haar vader vertrouwen om het kind terug te vinden. John Ford vertelde het eerder (en beter) in The Searchers waarin John Wayne wordt verteerd door de gedachte dat zijn ontvoerde nichtje wordt onteerd. De makers van The Missing hielden het kuis en kozen voor bruut geweld.
White Hot: The Rise & Fall of Abercrombie & Fitch
‘Het was een cultuur die enthousiast een bijna witte, traditioneel Amerikaanse wereldvisie omarmde. Het was een cultuur die schoonheid definieerde als dun, wit en jong.’ Documentairemaker Alison Klayman ontleedt de Amerikaanse jaren nul aan de hand van de opkomst en ondergang van kledingmerk Abercrombie & Fitch, dat furore maakte met slimme reclamecampagnes vol naakte, gespierde mannen, winkels waarin de muziek snoeihard stond en personeel dat volledig op uiterlijk (en hun huidskleur) werd uitgekozen. White Hot begint nogal traag en saai met een exposé over het belang van de shopping mall in de Amerikaanse jeugdcultuur, maar wordt gaandeweg steeds interessanter.
Terug van weggeweest: The Hurt Locker
De militairen van een explosievenopruimingsdienst in Irak krijgen een nieuwe collega. Staff Sgt. James (Jeremy Renner) is erg goed in zijn vak, maar hij neemt veel risico's. Zijn collega's zweten intussen peentjes: ze hebben al heel wat collega's verloren aan in elkaar geknutselde bommen. IJzersterke oorlogsfilm, zinderend spannend, realistisch en aangrijpend. Geweldig spel van de hele cast. De altijd interessante regisseur Kathryn Bigelow (Zero Dark Thirty) verfilmde een messcherp scenario van Mark Boal, die een tijdlang meeliep met een vergelijkbaar team in Bagdad. Oscars voor onder andere film, regie en script.
The Hurt Locker stond eerder al op Netflix, maar werd in 2018 verwijderd.