Van klassiekers als Psycho (1960) tot recente successen zoals de Zuid-Koreaanse zombiefilm Train to Busan (2016) en het bovennatuurlijke familiedrama Hereditary (2018): in de speciaal gelanceerde Halloween-categorie van Netflix komt de horrorliefhebber niks tekort. Daar bovenop verscheen recent een reeks aan nieuwe titels op de streamingdienst, waaronder de tweede film van de Brits-Iraanse filmmaker Babak Anvari: Wounds. Daarin raakt barman Will (een geteisterde Armie Hammer) bezeten door een gevonden telefoon waar wel heel lugubere foto’s op staan: afgehakte hoofden met krioelende kakkerlakken.
Eerst nog even over het speelfilmdebuut van Anvari, want Under the Shadow (2016) staat gelukkig ook op Netflix. Een ijzersterke horrorfilm, gesitueerd in Teheran, eind jaren tachtig, ten tijde van de Irak-Iranoorlog. Onder de constante dreiging van bombardementen en raketaanvallen , volgen we een jong gezin in hun appartement. Moeder Shided moest haar studie medicijnen opgeven vanwege een politiek activistisch verleden en wanneer vader Iraj naar het front vertrekt, blijft zij alleen achter met dochter Dorsa. Wat begint als een sociaal-realistisch drama in de lijn van Asghar Farhadi’s A Separation (2011), breidt zich langzaam maar zeker uit tot een grimmig en metaforisch spookverhaal met djinns, boze geesten uit de mythologie van het Midden-Oosten.
Anvari liet zich inspireren door zowel Roman Polanski’s appartement-trilogie – Repulsion (1965), Rosemary’s Baby (1968) en The Tenant (1976) – als zijn angstige herinneringen uit zijn jeugd in Teheran. Under the Shadow werd overladen met prijzen en onthaald als een intelligente en originele horrorfilm met diepgang. Met dat in het achterhoofd, waren de verwachtingen hooggespannen tijdens de première van Wounds op het Sundance Film Festival, eerder dit jaar.
Rondom Halloween op zoek naar bijzondere horrorfilms? Dan ben je bij de Brits-Iraanse filmmaker Babak Anvari aan het juiste adres.
Gebaseerd op de duistere novelle The Visible Filth van Nathan Ballingrud, toont Wounds wat er werkelijk schuilgaat achter de op het eerste gezicht zorgeloze Will en zijn vriendin, student Carrie (Dakota Johnson). Door een onheilspellende telefoon met bovennatuurlijke krachten wordt hij op genadeloze wijze geconfronteerd met zijn eigen tekortkomingen. Wounds laat zich evenals Under the Shadow categoriseren als psychologische horror met occulte elementen, maar Anvari’s nieuwste genrefilm zal niet iedereen bekoren.
Wounds is namelijk vreemd, heeft imperfecties en een torenhoog wtf-gehalte. Een potentiële cultfilm dus, met duidelijke knipogen naar het body horror-oeuvre van David Cronenberg. Interessante Halloween-kost in ieder geval, mits je geen problemen hebt met een overvloed aan gigantische insecten en gapende wonden. Tel daar het toegankelijkere Under the Shadow bij op, en je hebt een fascinerende double bill met onconventionele horrorcinema.