Raket Apollo 13 vertrekt met zijn drie bemanningsleden op 11 april 1970 voor een reis naar de maan. Alles gaat goed tot er een zuurstoftank ontploft en de omineuze woorden 'Houston, we have a problem' worden uitgesproken. Regisseur Howard haalde alles uit de kast om zijn reconstructie van de maanvlucht zo realistisch mogelijk te maken. Dankzij de stevige cast is het niet moeilijk mee te leven met de astronauten en de achterblijvers, de echtgenotes en de technici van Mission Control. Dat is knap, omdat de afloop natuurlijk bekend is.
Iedere week tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op Netflix. Met ditmaal onder andere een komische ode aan de slechtste film aller tijden en een razend spannende horrorfilm.
The Disaster Artist
Eind jaren negentig ontmoette aspirerend acteur Greg Sestero tijdens een toneelles de vreemde, geheimzinnige Tommy Wiseau. Samen trokken ze naar Hollywood. Toen succes uitbleef, besloot Wiseau zelf een film te maken waarin ze samen konden spelen. Het resultaat, The Room, was onbedoeld bespottelijk en groeide uit tot een cultfenomeen. Sestero schreef een boek over de opnames; Hollywoodster James Franco maakte daar deze hoogst amusante film van, waarin hij zelf Wiseau speelt – clownesk maar toch ook geloofwaardig en menselijk. The Disaster Artist is scherts en ode tegelijk.
Lees ook: Franco of Wiseau: wie is de echte 'Disaster Artist'?
In Good Company
Dan Foreman is onaangenaam verrast als hij als hoofd van de advertentieafdeling wordt vervangen door de 25 jaar jongere Carter Duryea (Topher Grace) en heeft helemaal de pest in als die het ook nog eens aanlegt met zijn dochter (Scarlett Johansson). Regisseur Weitz begon als maker van de puberhumor in American Pie en het al even flauwe Down to Earth. Met In Good Company weet hij zijn talent te tonen door zijn capabele regie, vooral Quaid is op dreef, en zijn sterke scenario, met een slotakte die niet al te geloofwaardig is, maar die er wel in slaagt bekende patronen, zoals de alles overwinnende gezinswaarden, naturel en aangenaam te maken.
River's Edge
Een Japanse middelbare school, ergens in de jaren negentig. Haruna bevrijdt medescholier Ichiro uit een kast in een koud verlaten deel van de school, waarin haar vriendje, pestkop Kannonzaki, hem zonder kleren heeft opgesloten. Ichiro is gay en heeft een sinister geheim, Kannonzaki gaat vreemd, gebruikt coke en doet aan wurgseks, leeftijdsgenoot Kozue verdient goed als fotomodel en heeft een ernstig eetprobleem. In het rauwe drama River's Edge hebben deze tieners het bepaald niet makkelijk op de weg naar volwassenheid. Regisseur Isao Yukisada (Go, 2001) brengt het onverbloemd maar ook erg fraai in beeld. Prima spel, vooral van Fumi Nikaidô als Haruna. Gebaseerd op een manga van Kyôko Okazaki.
A Quiet Place
De simpelste concepten leveren soms de effectiefste films op. In een post-apocalyptisch Amerika lopen monsters rond die niet kunnen zien maar des te beter horen. Het is dus zaak om continu doodstil te blijven. We volgen een gezin (pa en ma worden gespeeld door regisseur John Krasinski en zijn echtgenote Emily Blunt) dat zich voor de monsters schuilhoudt op een boerderij. Verwacht verder niet te veel uitleg of diepere lagen, alleen een razend spannende kijk- en luisterervaring, met echo's van de betere films van M. Night Shyamalan.
Meer film- en serietips voor Netflix
Zoek je nog meer tips voor Netflix? Kijk op deze pagina voor eerdere artikelen in deze serie.