Afgelopen week zaten de hotels in Midtown, New York weer stampvol met tv-
bazen en adverteerders: het was tijd voor de Upfronts, het jaarlijkse evenement
rond de najaarspresentatie van de grote Amerikaanse networks zoals CBS, NBC en
Fox, die hun adverteerders in de watten leggen met rode loper-feestjes en grote
shows. Wat gaan we krijgen, dit najaar aan Amerikaanse series en comedy’s?
Ieder jaar worden in de lente de series gepresenteerd die in het najaar op de Amerikaanse tv verschijnen. Niet alles wekt hooggespannen verwachtingen. Ilse van der Velden scheidt het kaf van het koren.
Trailer van Once Upon a Time in Wonderland
Grootste misser is
ongetwijfeld de nieuwe CBS-comedy The Crazy Ones, met nota bene
Robin Williams. Hij speelt een reclameman, met
Sarah Michelle Gellar (Buffy the Vampire Slayer) als zijn dochter. Het
komisch talent van Williams kan niet verbloemen dat de banden met McDonalds net
iets te goed zijn aangehaald; het logo komt zo vaak en zo prominent in beeld dat
het lijkt of je in een hamburgerreclame zit. Beschamend.
En het zegt ook
wel iets over de staat van de traditionele networks, die met angst en beven
toezien hoe de ene na de andere nieuwe grote speler op het toneel verschijnt.
Netflix, YouTube, Amazon, Google TV - allemaal knagen ze aan het marktaandeel
van de networks, zoals ook kabelzenders en internet dat al jaren doen. De
komende jaren worden beslissend voor ouwe reuzen zoals CBS en NBC. Maar of dit
de weg is om te gaan? Met zo’n diepe knieval voor een adverteerder/sponsor haalt
een network zichzelf onderuit. Daar helpen ook Robin Williams en David
Letterman niet tegen.
Die laatste laat zich zelden zien bij dit
soort gelegenheden, maar kwam nu toch opdraven in Carnegie Hall bij de CBS-
presentatie, om op het podium CBS-topman Leslie Moonves (ook de baas van
Letterman, zijn show wordt uitgezonden door CBS) in de armen vallen en hem te
bedanken voor zijn carrière. Wat zouden we graag willen weten wat Moonves heeft
gezegd – of gedaan - om Letterman zo ver te krijgen.
Dat de
networks dit jaar alles uit de kast trekken om hun positie zo goed mogelijk
veilig te stellen, blijkt ook uit het soort programma’s waar ze dit najaar mee
komen. 'Vooral geen risico’s, maar comfort food', concludeerde de New York Times
. De networks spelen op zeker met veel remakes en geheide succesnummers:
Dracula, standaard genrewerk zoals politieseries en Modern Family-lookalikes
.
De trailer van Rake...
Goed ontvangen is de Michael J. Fox Show, waarvan NBC blind 22 afleveringen bestelde, puur vanwege de naam van Michael J. Fox (Family Ties en de Back to the Future-reeks). Die werkt al jaren niet meer als acteur sinds hij lijdt aan Parkinson. Maar dankzij nieuwe medicijnen, we berichtten er eerder over, bibbert Fox een heel stuk minder. In de Michael J. Fox Show speelt hij zichzelf: een vader met drie kinderen thuis, én Parkinson. Goed voor een hoop gedoe natuurlijk: het opscheppen van spaghetti is al een hele overwinning - waar het hongerige gezin aan tafel niet altijd zin heeft om te wachten. Het gevaar bij zo’n zwaar onderwerp is dat het geforceerd grappig wordt, om er vooral maar de angel uit te halen. Of, nog erger, sentimenteel. Maar Fox kijkt wel uit, die weet precies wat hij wel en niet kan zeggen. Hij toont zich opnieuw een groot vakman met nog steeds een uitstekende timing, wat knap lastig moet zijn met dat getril en geschud. Petje af. Wij waren verkocht. Bekijk de trailer.
Andere higlights: Hostages (CBS) met Toni Collette (About a Boy) als chirurg in dienst van de Amerikaanse president, die terechtkomt in een nachtmerrie als ze wordt ontvoerd en een onmogelijke opdracht krijgt. Goed verhaal.
Dracula (NBC
): fraaie productie met een lekker ruim budget, en
Jonathan Rhys Meyers (The Tudors, Matchpoint) is altijd interessant om naar
te kijken.
Rake (Fox): een charismatische
Greg Kinnear zet hier een Californication-achtige snelle jongen neer, een
advocaat met een gokverslaving. Mooie rauwe sfeer en Kinnear verrast. Daar
kijken we naar uit.
En tot slot: Once Upon a time in Wonderland (ABC): prachtig gefilmde, peperdure nieuwe bewerking van het Alice in Wonderland verhaal.