Het duurt nog even (tot 8 februari om precies te zijn), maar met elk nieuw bericht of filmpje (zoals dat hieronder) kijk ik steeds meer uit naar Better Call Saul, de prequel/sequel/spin-off van Breaking Bad. En toch maak ik me ook zorgen.
Oké, dat verdient uitleg en die is eigenlijk heel simpel: spin-offs zijn
zelden goed. Voor elke Frasier (van Cheers) heb je een Joey (van Friends),
zullen we maar zeggen. En er zijn heel, heel veel Joey’s. In spin-offs wordt
tenslotte een – over het algemeen erg populaire – schakel losgeweekt uit een
goed geoliede machine. Los van de rest blijkt die schakel dan vaak echter veels
te zwak om zijn eigen machine draaiende te houden.
Een beetje
succesvolle spin-off lukt eigenlijk alleen bij echte genreseries: dan kun je
namelijk het makkelijkst de formule kopiëren, met een of twee minimale
veranderingen. De hele Law & Order-fabriek draait erop, net als CSI, NCIS en elk
andere routineuze rechercheshow. Ook in fantasy en sciencefiction zijn
afsplitsingen populair: pak dezelfde bovennatuurlijke of buitenaardse setting,
plemp er een paar nieuwe personages in en voilà. Zie onder andere Star Trek,
Hercules/Xena, Life on Mars/Ashes to Ashes, enzovoort. Maar zelfs dan is success
niet gegarandeerd, zoals ook de makers van Criminal Minds: Suspect Behavior en
The Lone Gunmen (van The X-Files) ontdekten.
Een mooi deuntje om de
serie mee te promoten
Terug naar Breaking Bad en Better Call
Saul. Dramaseries – en Breaking Bad in het bijzonder – vertellen meestal een
uniek verhaal, zelfs als het gaat om geijkte thema’s: The Sopranos is niet een
doorsnee maffiashow, The Wire geen politieserie. Daardoor ligt een spin-off
minder voor de hand. Er is geen trucje, geen formule om even te kopiëren. En dan
moet eerder genoemde schakel wel heel sterk zijn. Ziet u al een spin-off rond
Paulie Walnuts voor u? De makers van The Wire hebben er even aan gedacht om
de politieke personages te laten 'off-spinnen', maar besloten wijselijk anders (
er had waarschijnlijk niemand naar gekeken). Drama’s laten zich niet zo
makkelijk in hokjes plaatsen, terwijl dat nu juist is wat een spin-off kenmerkt.
We kunnen het ook van de andere kant bekijken: top toch? Dan kan Better Call
Saul juist zijn eigen ding zijn; het verhaal van Saul voordat ie Saul werd. Zijn
personage is in Breaking Bad ijzersterk en lijkt dus juist geschikt voor een
eigen serie. Maar nee. Saul is niet los te denken van zijn moedershow; aan het
succes daarvan dankt Better Call Saul juist zijn bestaan. Dit lijkt namelijk
niet zomaar een spin-off geboren in een hersenspinsel van maker Vince Gilligan
– een Xena (spin-off van Hercules) die onverwacht tot de verbeelding spreekt –
maar een simpele kwestie van vraag en aanbod. Vraag van de fans dus. Die willen
meer Breaking Bad, die willen niet iets anders, iets unieks. Die willen een
slijmerige Saul en een intimiderende Mike. Die willen, diep in hun hart, zelfs
Walt en Jesse nog een keer zien. Ik ook.
'Een deel van me wil geen
nee zeggen deze wereld,' vertelde Gilligan tegen The Hollywood Reporter. Dacht
ie eerst nog aan een Saul-sitcom, nu maakt hij een uurlang drama met dezelfde
crew en gedeeltelijk dezelfde cast, in dezelfde setting. Dan kan het er allemaal
nog zo goed uitzien, eigenlijk zou ik Vince Gilligan toch willen adviseren: zeg
nee.