Samen met een van de drie scenaristen van De fractie, Volkskrant-verslaggever
Toine Heijmans, laat ze zich begin december enigszins schoorvoetend interviewen
, Femke Halsema. Het is het enige interview dat ze wil geven over haar
betrokkenheid bij de serie, want ze wil niet teveel in de spotlight. Ja, het is
mede haar idee, en ja, ze heeft input geleverd voor het verhaal, de schrijvers
geadviseerd over de dagelijkse politieke praktijk en gewaakt over het
echtheidsgehalte. Maar het is niet háár serie; producent Gijs van de Westelaken
had ook een belangrijk aandeel in de concrete uitwerking van het idee waarmee ze
hem twee jaar geleden benaderde.
Toch, de politieke praktijk van
het bilateraaltje en de achterkamertjespolitiek onthuld in de wetenschap dat de
voormalige, prominente oud-politica Femke Halsema er de hand in had – het klinkt
opwindend, je wil er alles over weten.
In tien korte afleveringen
van 30 minuten schetst
De fractie aan de hand van actuele politieke onderwerpen, zoals het
asielbeleid, de hervormingen in de zorg en de herziening van het
belastingstelsel, de dilemma’s en de pijn van een politicus: de jonge Tim Snel
. ‘We waren van meet af aan de drie musketiers,’ vertelt Volkskrant-journalist
Toine Heijmans, die met Roel Janssen en Charles den Tex het scenario schreef. ‘
Gelukkig, want je zou maar ruzie krijgen over iets en het moest snel af. Het
echte schrijfwerk deden we alle drie apart. Onze persoonlijke politieke
voorkeuren hebben we al snel opzijgezet, al hadden we wel ieder onze
stokpaardjes. Voor mij was het de eerste keer dat ik een dramaserie schreef. Die
tijdsdruk, en dat het voor VPRO was, daar heb ik nog wel een paar slapeloze
nachten van gehad.’
Als politici zich terugtrekken in hun achterkamers begint De fractie, de nieuwe politieke dramaserie van de VPRO. Dicht op de actualiteit gefilmd, vertelt het de coming-of-age van jonge politicus Tim Snel, van de fictieve Vrijzinnige Partij Nederland.
De juiste kandidaten
vinden was nog niet zo makkelijk, vertelt Halsema. ‘We zochten mensen die
journalistiek zijn, begrip hebben van drama, maar die ook weten hoe politiek
werkt. Roel Janssen, Toine Heijmans en Charles den Tex hebben precies die
combinatie. Roel is voor het NRC een tijd parlementair verslaggever geweest en
schrijft thrillers, Toine Heijmans heeft als journalist dan wel nooit in Den
Haag gezeten, maar wel veel politieke analyses gemaakt en is romanschrijver. En
thrillerauteur Charles Den Tex is heel goed in plots.’
In De
fractie heeft het parlement een hoofdrol. Niet zonder reden, vertelt Halsema. ‘
In veel Nederlands politiek drama zit een misverstand: het handelt altijd over
ministers. Terwijl in de Nederlandse politieke verhoudingen de macht toch echt
berust bij het parlement. Een Diederik Samsom en een Halbe Zijlstra bepalen
uiteindelijk de vrijheid die het kabinet en de ministers hebben. Wij wilden een
serie maken die is geënt op het reële politieke bedrijf en de druk voelbaar
maakt waaronder parlementsleden werken.’
De fractie vertelt de
coming-of-age van de hoofdpersoon, de jonge politicus Tim Snel. In zijn persoon
krijgt de dynamiek gestalte tussen de idealistische politicus aan de ene kant,
die grote veranderingen teweeg wil brengen, en de offers die daar in de praktijk
voor moeten worden gebracht.
Neergang
Terwijl Snel carrière maakt, gaat dat ten koste van zijn meer ervaren collega
Marise Collee. ‘Zij maakt echt een neergang mee,’ zegt Halsema. ‘Daar zit veel
pijn, en dat wilden we ook laten zien. Toen ik net begon in de Kamer was ik
Asielwoordvoerder. Ik vereenzelvigde me daar totaal mee en zat elke avond
jankend op de bank.’
Sinds ze begin 2011 uit de politiek stapte, is
Femke Halsema onder meer voorzitter van de Stichting Vluchteling en de Weekblad
Persgroep, publicist in kranten en weekbladen, en maakte ze met Hassnae Bouazza
de documentaireserie Seks en de zonde. Met De fractie zet ze opnieuw een stap
in de wereld van de media, maar nu voor het eerst met fictie, toch een heel
andere tak van sport. Verrassend – al komt het ook weer niet helemaal uit de
lucht vallen; al in 2011 viel Halsema in de Volkskrant op met een betoog over de
slechte kwaliteit van Nederlands politiek drama: ‘Daarin schreef ik dat
Nederlandse politieke series vaak of heel slecht, of heel karikaturaal zijn. De
politicus is altijd een wat viezige man die op het Binnenhof achter z’n hand zit
te praten en de vrouwen liggen meestal op hun rug. Dat het aan kwaliteit
ontbreekt is ook niet zo gek, omdat er in Nederland helemaal geen cultuur is van
het schrijven van memoires en het terugkijken op politieke carrières. En er dus
ook geen materiaal is om series van te maken. Ik besloot dat ik zelf dan maar
moest gaan schrijven over mijn politieke jaren, en dacht ook na of ik in de vorm
van een tv-serie iets kon doen.’
De
fictieve partij uit de serie is de VPN, Vrijzinnige Partij Nederland, met een
knipoog naar het VPRO-erfgoed, en met een uitgewerkt partijprogramma waarmee de
omroep hoopt de discussie los te maken. De VPN is voor flexibele werkuren, voor
de vlaktaks en afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, tegen Europese
landbouwsubsidies en wil het leger uitkleden tot alleen de marine.
Fictief
Halsema schreef mee aan het partijprogramma.
Ontvouwt zij hier haar persoonlijke politieke visie? Is dit de Partij Halsema? ‘
Nee, en ik heb het ook niet alleen geschreven, maar samen met onder anderen
Barry Smit, die politieke achtergrondstukken schrijft. Hier ben ik beducht voor
geweest, en daarom wilde ik ook eigenlijk geen interviews geven. De vpn is een
fictieve partij waarin je standpunten tegenkomt uit meerdere bestaande politieke
partijen. Alleen is deze partij veel moediger.’ De vpn, die zich volgens
Halsema en Heijmans ‘ergens in het politieke midden’ bevindt, durft verder te
gaan waar andere partijen ophouden, wat vooral is ingegeven uit dramatische
overwegingen, zodat de dilemma’s zich scherper aftekenen in het verhaal.
Direct in de eerste aflevering staat alles op het spel, en pleegt de
hoofdpersoon bijkans politieke kamikaze met een hoogst onorthodoxe actie.
Heijmans: ‘Tim Snel stapt over van de ene politieke partij maar de andere. Wat
in het echt eigenlijk nooit voorkomt. We hebben het uitgezocht, het is een keer
gebeurd in de jaren dertig en in de jaren vijftig. Maar het geldt als not done
.’
Halsema: ‘Als je overstapt haal je electoraat weg van de partij
: een zetel vertegenwoordigt 60.000 kiezers. Daar wordt in Den Haag heel
negatief over geoordeeld. Tim Snel neemt dus een enorm politiek risico.’ Waarmee
de toon is gezet.
Dilemma's
De
aardbevingen in Groningen zijn het actuele onderwerp uit de eerste aflevering.
De schrijvers bedachten een nogal rigoureuze oplossing, vertelt Heijmans: ‘We
laten Groningen deels ontruimen. De schade van de bevingen blijft een probleem,
en om daar voorgoed een eind aan te maken is ontruimen de oplossing. De reden
dat de VPN daar in meegaat, is dat deze partij graag wil dat de kinderopvang
gratis wordt. En dat kregen ze cadeau van het kabinet. Maar in ruil daarvoor
moeten ze betalen, door in te stemmen met die ontruiming.’ Dit soort levensgrote
politieke dilemma’s vormen het hart van de serie. Om zo dicht mogelijk op de
actualiteit te zitten, worden de laatste scènes, Heijmans schat ‘ongeveer
eenzevende van elke aflevering’, pas gedraaid in de week van uitzending – wat
nog nooit eerder is gedaan. ‘De enige serie die daarbij een beetje in de buurt
komt is The Newsroom, waarin het
steeds gaat over Amerikaans nieuws uit de periode dat de serie loopt,’ zegt
Halsema.
De memoires van Femke Halsema moeten verschijnen in april
2015. Memoires zijn natuurlijk de geëigende vorm voor een politicus om terug te
kijken, conclusies te trekken en eventuele oude rekeningen te verheffen. Maar
dat een dramaserie even veelzeggend kan zijn, en dat doel evengoed, of misschien
wel beter dient, bewijst bijvoorbeeld de Britse Lord Michael Dobbs, politicus
en auteur van het boek House of Cards waarop zowel de Britse als
de recente Amerikaanse tv-serie zijn gebaseerd. Spannend, sappig en naar
eigen zeggen van Amerikaanse politici voor 98 procent waarheidsgetrouw. Behalve
over het politieke bedrijf zegt House of Cards ook veel over de auteur, in dit
geval hoe cynisch een mens kan worden na jarenlang te hebben verkeerd in de
politieke arena.
Idealist
Halsema
heeft ze allemaal gezien, de politieke series van nu, en refereert er meermalen
aan tijdens het gesprek. ‘House of Cards vind ik heel goed, en Boss, over de
gemeentepolitiek van Chicago, met Kelsey Grammer als burgemeester. Maar dat zijn
Mefisto-achtige series, met de politicus als kwade genius.
The West Wing laat mooi van binnenuit zien hoe politiek werkt, dat is meer
in de richting van wat wij voor ogen hadden. Al is de vergelijking natuurlijk
totaal oneerlijk, met de enorme budgets van de Amerikanen.’
In
House of Cards en de HBO-comedy
Veep, de beste politieke series van nu, is politiek verworden tot een
uitermate cynisch bedrijf, en ook onder de kiezers is het vertrouwen historisch
laag. Tim Snel evenwel is een politieke idealist. Is dat nog wel van deze tijd
? ‘Dat cynisme is er, dat klopt. Maar dat wil nog niet zeggen dat wij daarin
moeten meegaan,’ vindt Heijmans. ‘Wat wij laten zien is hoe Tim door de
politieke realiteit wordt ingehaald, hoe hij compromissen moeten sluiten, water
bij de wijn moet doen. Maar hij blijft hart houden voor de politiek.’