Een goed idee kan je ver brengen. Nog voordat de eerste bladzijde van de
Amerikaanse stripserie Outcast werd gedrukt, had bedenker Robert Kirkman al een
deal met producent Fox voor een televisiebewerking. Oké, eerst een pilot, dan
een serie – zoals het dan toch normaal gesproken gaat? Nee, eerder dit jaar werd
bekend dat een tweede seizoen ook al is besteld. En dat allemaal voordat de
eerste aflevering op de buis is verschenen. Hoe kan dat?
Eerst maar
waar het over gaat.
Patrick Fugit (Almost Famous, Gone Girl) speelt Kyle Barnes, een man die
zijn leven lang geteisterd is door demonen. En dan bedoelen we de reële variant
: zijn moeder, zijn vrouw, ze zijn allemaal op enig punt bezeten geraakt en
hebben verschrikkelijke dingen gedaan. Dat heeft zijn sporen achtergelaten bij
Kyle, die daarbij ook nog eens blijkt te beschikken over een bepaalde
bovennatuurlijke kracht die duivels niet welgezind is. Hulp krijgt hij van
dominee Anderson (Philip Glenister, Life of Mars), een exorcisme-expert die
tevens wat demonen (figuurlijk, werkelijk, misschien wel allebei) met zich
meetorst. Samen gaan ze de strijd aan met het kwaad en hoopt Kyle te ontdekken
wat er precies mis met hem is.
Wat klinkt als wellicht de zoveelste
variant op
The Exorcist is dat allesbehalve, zo legde Kirkman afgelopen maart uit
tijdens de première op cultuurfestival South by Southwest. ‘Kijk, in de meeste
films belt iemand een priester, die komt binnen, drijft de duivel uit en
vertrekt weer. Iedereen blij, einde film. Maar wat ik mij dan altijd afvroeg was
: die priester vertelt ze na afloop niet wat ze moeten doen om ervoor te zorgen
dat het niet nog een keer gebeurt, of onderzoekt hoe het heeft kunnen gebeuren
en hoe je zoiets eigenlijk kan voorkomen. Of dat überhaupt kan. Ik denk dat we
daarmee iets doen wat je nog niet eerder gezien zult hebben.’
Een televisieserie die wordt gekocht voor er ook maar iets op papier staat. Dat presteerde Robert Kirkman (The Walking Dead) met de nieuwe serie The Outcast. ‘Ik zou graag series zelf kunnen financieren, net zoals ik dat met mijn strips doe.’
Kirkman kun je vooralsnog op zijn woord geloven. De
Amerikaanse schrijver is namelijk ook het brein achter
The Walking Dead, dat eerst in stripvorm en daarna ook in televisiebewerking
het zombiegenre in een nieuw jasje stak. Met het nodige succes ook, want The
Walking Dead is inmiddels een van de populairste series van het moment, alweer
toe aan een zevende seizoen en met een spin-off ernaast (Fear the Walking Dead
). Ook de stripserie tuft al ruim tien jaar vrolijk door. Hoe gebeurt het dus
dat een hoge pief bij Fox je een televisieprogramma geeft op basis van een
ogenschijnlijk achteloos babbeltje achter de schermen? Zo dus.
Creatieve vrijheid
Natuurlijk steekt er nog wat meer achter. Niet
alleen is horror op televisie momenteel extreem hot (getuige bijvoorbeeld een
American Horror Story of Penny
Dreadful), ook stripbewerkingen zijn de laatste jaren in schwung bij film-
en televisiebonzen. Los van al het superheldengeweld dat de bioscopen
overdondert, zijn er momenteel ruim dertig series in ontwikkeling die gebaseerd
zijn op een stripserie of graphic novel: Essex County, Scalped, Y: The Last Man
, Sex Criminals en Briggs Land – dat ook aangekocht is voordat de eerste uitgave
is verschenen – zijn een paar van de titels die we in de komende jaren mogelijk
op televisie kunnen verwachten.
Wat ze gemeen hebben, los van het
feit dat ze storyboards overbodig maken, is dat ze allemaal in bijna volledig
creatieve vrijheid zijn ontstaan. De Amerikaanse stripscene werd decennialang
gedomineerd door Supermans, Spider-Mans en Batmans, maar zeker de laatste jaren
is er een tegenbeweging ontstaan. Makers zijn het zat om met de speeltjes van
het bedrijf te spelen en gaan aan de slag met eigen werk, eigen ideeën en eigen
werelden. Wat vroeger underground heette is nu mainstream. Fantasie krijgt
daarbij de vrije hand, en hoewel dat niet altijd leidt tot kwaliteit, dan toch
zeker tot innovatie.
Laten ze daar in Hollywood nou net naar op zoek
zijn. Daar kun je als beetje televisiezender al lang niet meer aankomen met de
zoveelste Law & Order-spin-off, maar is men naarstig op zoek naar de creatieve
geesten, de eenmanszaken. De types
David Chase (The Sopranos),
Vince Gilligan (Breaking Bad),
Lena Dunham (Girls),
Shonda Rhimes (How to Get Away with Murder) en Robert Kirkman dus.
Eigen beheer
Voor Kirkman is het de enige manier. Stripmaker werd
hij door simpelweg strips te maken: in 2000 publiceerde hij in eigen beheer
Battle Pope, een comic over een sigarenrokende, stevig drinkende paus die samen
met Jezus Christus de wereld moest behoeden voor de totale ondergang. Onder de
vleugels van uitgever Image produceerde hij vervolgens met succes zijn eigen
werken Invincible, Tech Jacket en The Walking Dead.
Het leverde hem
een belletje op van Marvel, de titaan onder de superheldenstrips, maar een paar
jaartjes freelancen daar liep op niets uit: ‘Zij bepaalden welke titels ik moest
doen, met welke tekenaar ik moest werken en welk verhaal ik moest vertellen.
Als ze mij dan vroegen waarom ik niet met dezelfde goede ideeën kwam als bij
Image, reageerde ik: Dat doe ik wel, alleen vertellen jullie mij dan dat het
niet kan,’ legde hij vorig jaar uit aan Fast Company. Terug dus naar zijn eigen
ding.
Voor The Walking Dead kreeg hij ondertussen talloze
aanbiedingen van filmproducenten en televisiezenders, maar Kirkman wachtte tot
hij de deal kreeg waar hij zich het prettigst bij voelde. En waarbij hij
creatieve controle zou houden. The Walking Dead is uitgegroeid tot een kaskraker
van jewelste, met behalve de strip en series nog allerlei video- en
bordspelletjes en speelgoedpoppen. Inmiddels runt Kirkman naast zijn
schrijfwerkzaamheden Skybound Entertainment, waarmee hij zijn werk en dat van
andere stripmakers in de film-, televisie- en gamemarkt zet. The Outcast kan
zomaar het volgende onderdeel worden van zijn imperium.
‘Het is best
belachelijk dat je een televisieserie kunt bedenken zonder er zelf ook deels
eigenaar van te zijn,’ schetste Kirkman wat van zijn ambitie tijdens een eerder
bezoek aan South by Southwest. ‘Ik zou graag op het punt komen waar ik series
zelf kan financieren, net zoals ik dat met mijn strips doe. Het is misschien
niet mogelijk, maar het geeft mij wel iets om naartoe te werken.’
Outcast is vanaf maandag 6 juni wekelijks te zien op Fox