Pal tegenover de ingang van de University of Southern California (USC) hangt sinds een paar weken een enorm, lichtroze billboard van de nieuwe Netflix-serie The Politician. ‘I bought their way in, too’ staat er in grote witte letters naast een grijnzende Gwyneth Paltrow. Aan de andere kant de tweeling die haar oudste zoons spelen in de serie. Netflix liet de opvallende reclame ook pontificaal ophangen in de buurt van andere Amerikaanse topscholen, waaronder Georgetown, Harvard en Yale.
De ironie zal de meeste studenten van USC en Georgetown niet zijn ontgaan. Hun scholen werden dit voorjaar veelvuldig genoemd in het ‘college admission’-schandaal, waarbij rijke, vaak beroemde ouders een plekje voor hun kinderen op een aantal van de meest gewilde universiteiten in Amerika bleken te hebben gekocht. Full House-actrice Lori Loughlin en haar man betaalden volgens Amerikaanse nieuwsbronnen 500.000 dollar aan steekpenningen om hun dochter USC binnen te krijgen. De FBI lichtte actrice Felicity Huffman, die voor 15.000 dollar haar dochters examenresultaten liet opkrikken, bij het krieken van de dag van haar bed. Het nieuws ging de wereld over en bevestigde het beeld dat velen hebben van Hollywood en de Amerikaanse ‘1 procent’.