Al vijftien jaar lang publiceert The New York Times wekelijks persoonlijke essays over de liefde onder het kopje Modern Love in het Sunday Style-katern. Het is een populaire rubriek, veelvuldig door lezers gedeeld en na het weekend besproken bij de koffieautomaat. De column werd vier jaar geleden uitgebreid met een podcast waarin de essays worden voorgelezen door bekende acteurs. En nu heeft John Carney (Begin Again, Once) er een achtdelige anthologieserie voor Amazon Prime van gemaakt, met grote Hollywoodnamen als Anne Hathaway, Dev Patel en Tina Fey in de hoofdrollen.
Omdat de Modern Love-essays vaak een mooi, bedachtzaam verhaal vertellen over de liefde, zijn veel afleveringen aan de zoete kant, vol met mooie mensen, dromerige beelden van de stad New York en – zoals het hoort bij een romcom in de stad – prachtige appartementen op gewilde locaties. Omdat ieder verhaal maar een halfuur duurt, komt niet elke vertelling of elk personage even goed uit de verf. Toch zijn er meerdere afleveringen die je als kijker met een glimlach en een warm gevoel achterlaten.
De beste – en niet toevallig de minst zoetsappige – aflevering is zonder twijfel 'Take Me As I Am, Whoever I Am' met Anne Hathaway. Ze speelt een vrouw die bipolair is. Het ene moment is haar leven een soort La La Land, waar ze in haar beste glittertop dansend over het parkeerterrein van de supermarkt gaat en mannen versiert bij het schap met de perziken. Het volgende moment kan ze alleen nog maar doodstil onder de dekens liggen en voor zich uit staren. Twee gemoedstoestanden die door Hathaway zo treffend worden neergezet, dat je het niet alleen ziet, maar ook vóelt als de duisternis in haar hoofd neerdaalt en het overneemt.
Een ander hoogtepunt is 'Rallying to Keep the Game Alive', gebaseerd op het essay dat werd geschreven door Ann Leary, de vrouw van acteur Denis Leary, over hoe hun huwelijk werd gered door het besluit om te gaan scheiden. De aflevering werd geschreven en geregisseerd door Sharon Horgan (Catastrophe) met Tina Fey en John Slattery in fijne hoofdrollen.
Iets ongeloofwaardiger – hoewel gebaseerd op feiten – maar toch beklijvend, is 'When Cupid is a Prying Journalist', waarin journalist Catherine Keener en techneut Dev Patel hun tragische liefdesgeschiedenis met elkaar delen. Vooral zijn verhaal heeft een akelig hoog romcomgehalte, maar omdat Patel zijn rol behoorlijk overtuigend speelt, komen ze ermee weg.