Altijd een lastige afweging: pik je de draad weer op als er een nieuw seizoen begint van een serie die je met genoegen hebt bekeken, maar die ook weer niet zoveel indruk maakte dat alles je nog glashelder voor de geest staat? Voor je het weet zit je ter opfrissing hele afleveringen van het vorige seizoen te herkijken, of je op Wikipedia door eindeloze, warrige plotbeschrijvingen heen te worstelen.
Donderdag 16 juli dient het dilemma zich weer aan bij de start van het tweede seizoen van Das Boot. De belangrijkste personages in deze Duitse WO II-serie – schuwe vertaalster Simone, gladde SS’er Forster, nobele duikbootofficier Hoffmann – zijn memorabel genoeg, maar alle groezelige matrozen en verzetslui om hen heen zijn na ruim een jaar onmogelijk meer uit elkaar te houden. Veel bijfiguren hebben het eerste seizoen niet overleefd, dat scheelt alvast. En daarnaast bieden de makers een helpende hand door te starten met een razendsnelle samenvatting van alle gebeurtenissen tot nu toe – wat altijd wel een beetje voelt alsof je in één hap een complete lasagne naar binnen moet werken.
Loont het de moeite om weer aan boord te stappen van Das Boot? Het tweede seizoen van de Duitse serie is te zien via NPO Plus en op NPO 2.
Peperdure serie
Enfin, toch maar doorzetten, want het avontuur wordt al snel weer behoorlijk meeslepend. De voor Europese begrippen peperdure serie (budget: zo’n 25 miljoen euro per seizoen) is visueel weer tiptop verzorgd, nog steeds intelligent geschreven en uitgebreid met prima nieuwe acteurs. Het eerste seizoen werd verkocht aan meer dan honderd landen en over het algemeen lovend besproken, al vielen sommige recensenten over formule-elementen als het soms brute geweld, het vleugje bloot en wat naziclichés. En uiteraard waren er critici die het hele concept een vorm van heiligschennis vonden: een serie gebaseerd op de klassieke onderzeeërfilm uit 1981, die zich grotendeels afspeelt aan land? Warum?
Strikt genomen is de serie echter geen remake van of vervolg op de film, maar gewoon een nieuwe, zeer losse bewerking van Lothar-Günther Buchheims roman Das Boot uit 1973 – plus het vervolg daarop: Die Festung uit 1995. En als zodanig voegt de productie beslist iets toe aan het al bestaande Duitse WO II-drama. Ook al zijn alle wendingen na een jaar dan niet meer exact na te vertellen.