Je leest dit artikel uit de VPRO Gids gratis op VPRO Cinema. Wil je meer lezen over oa documentaires, podcasts en boeken? Neem dan een digitaal abonnement.
Het daverende kijkcijfersucces op NPO Plus van dramaserie Dertigers leert: jongere generaties willen wel naar de publieke omroep kijken, maar niet op tv.
cadeautje
Een kijkcijfersucces laat zich doorgaans moeilijk voorspellen. Wie begin vorig jaar had voorzien dat de soapachtige dramaserie Dertigers een van de grootste hits van de publieke omroep zou worden, was waarschijnlijk voor gek verklaard. Op de beeldbuis scoorde de remake van de gelijknamige Vlaamse serie ook niet eens heel bijzondere cijfers: gemiddeld schakelden dagelijks zo’n 250.000 mensen in. De serie leek rijp voor de vergetelheid, maar online gebeurde iets opmerkelijks: op NPO Plus werd de serie liefst 5,3 miljoen (!) keer gestreamd. Ongekende cijfers voor een Nederlandse titel. En dus was een tweede seizoen – en meteen ook maar een derde, dat ook al is aangekondigd – ineens een volstrekt logische vervolgstap.
Mocht u niet bij de talloze kijkers horen: Dertigers draait om een hechte groep van acht vrienden – voormalig huisgenoten – die op de drempel van het volwassen leven staan (het loslaten van het eeuwige vrijgezellenbestaan) of daar al overheen gestapt zijn (de ‘uitzichtloze sleur’ van het gezinsleven of samenwonen). Alsof die stap al niet slopend genoeg is, wordt de groep óók geconfronteerd met zaken als (onderling) overspel en babysores, én is er een gedeeld trauma dat de groep zowel splijt als verenigt.
Herkenbaarheid is daarbij het toverwoord. In die zin heeft Dertigers wel wat weg van Oogappels, die andere grote dramahit van de publieke omroep. Wat Oogappels is voor gezinnen met pubers, is Dertigers voor de millennial-generatie. Van te vroege zwangerschappen en etterende jeugdzonden tot het moeizame afscheid van het studentenbestaan: de meeste dertigers kunnen zich ongetwijfeld moeiteloos identificeren met een van de acht personages.
Die huis-tuin-en-keukenproblematiek spreekt vast niet alle kijkers aan, maar de publieke omroep heeft met Dertigers in ieder geval eindelijk de jongere doelgroep te pakken waar hij al jaren naar zoekt. De jongere kijker wist eindelijk de weg te vinden naar NPO Plus, de streamingdienst die toch ietwat ondersneeuwt in het geweld van Netflix en Disney. Vrijwel niemand in Hilversum zal dat verwacht hebben, maar succesnummers laten zich nu eenmaal niet voorspellen.