The Blair Witch Project in de Franse banlieues, alleen dan zonder bovennatuurlijke verschijnselen, maar met mitrailleurs, drugs en GoPro-camera’s. De nieuwste Franse Netflixserie speelt zich niet af op de glinsterende straten van het Frankrijk in Lupin en bevindt zich ook in een ander universum dan (het Amerikaanse) Emily in Paris.
In Dealer (Franse titel: Caïd) reizen filmmakers Franck en Thomas af naar een voor buitenstaanders gevaarlijke buitenwijk van een niet bij naam genoemde Zuid-Franse stad, waar ze een videoclip gaan filmen voor de opkomende rapper Tony. Dat Tony het nummer waarmee hij de aandacht trok van de platenmaatschappij heeft opgenomen toen hij in de gevangenis zat, vinden de filmmakers wel grappig. En ook het feit dat Tony nu zijn geld verdient met het dealen van drugs lijkt weinig indruk te maken op het tweetal.
‘De platenmaatschappij wil dat we zijn dagelijkse leven filmen. Zet je camera geen seconde uit. We nemen zo veel mogelijk op,’ zegt Franck tegen zijn collega-cameraman in de auto, terwijl ze hun camera’s controleren, waaronder de GoPro’s die ze op hun lichaam hebben bevestigd. ‘We doen het gewoon zoals we het altijd doen. We filmen en we gaan naar huis.’