Trauma’s verwerken door de wetten van tijd en ruimte naar je hand te zetten. Dat klinkt op zich best aantrekkelijk, toch? In het echte leven zit dit er niet in, maar in kwaliteitsseries grijpen personages steeds vaker naar dit soort onconventionele methoden. Ze proberen hun trauma’s uit te gummen door het verleden te corrigeren of soms zelfs volledig van tijdlijn te veranderen in het multiversum.
De laatste jaren verschenen er opvallend veel series waarin deze strijd tussen lotsbestemming, traumaverwerking en logica centraal staat. Zo verscheen in 2020 de voortreffelijke sciencefictionserie Devs, waarin een techmiljardair met behulp van vernuftige simulaties nieuwe tijdlijnen creëert. In het tweede seizoen van Netflixserie Russian Doll neemt hoofdrolspeler Nadia – letterlijk – een New Yorkse metro naar het verleden, waar ze in de huid kruipt van haar jonggestorven moeder en kijkt of ze haar levensloop nog kan bijsturen. Ook series als Maniac en Severance spelen op volstrekt eigen wijze met het beïnvloeden van de tijd, maar vaak fungeren deze onconventionele methoden als een metafoor voor het eigenlijke probleem: niet in staat zijn ingrijpende gebeurtenissen te verwerken.
Het ultieme voorbeeld van zo’n ‘traumatijdreisreeks’ is de voortreffelijke Amazon-productie Undone, waarvan het tweede seizoen onlangs is verschenen. Deze geanimeerde dramaserie werd in 2019 lovend ontvangen – vooral de bijzondere animatietechniek viel op. Bij Undone wordt namelijk gebruikgemaakt van rotoscoping, een techniek waarbij animatoren scènes met acteurs frame voor frame overtekenen met een digitaal potlood. Het resulteert in een bijna schilderachtige animatiestijl, die Undone een volstrekt eigen karakter geeft (de techniek werd eerder gebruikt in films als A Scanner Darkly en Loving Vincent). De regie is in handen van de Nederlandse animator Hisko Hulsing en de showrunners van Undone waren eerder verantwoordelijk voor het onvolprezen BoJack Horseman – ook al zo’n verpletterende animatieserie die elk genre ontstijgt.