Sinds zijn aantreden in 2012 haalde Alberto Barbera steevast grote titels – zoals Gravity, Birdman, Spotlight, La La Land en The Shape of Water – naar Venetië. Films die vervolgens handenvol Oscars zouden winnen, waaronder drie keer die voor beste film (Birdman, Spotlight en The Shape of Water). In de industrie wordt het festival dan ook beschouwd als springplank naar de Oscars, zodat de grote Amerikaanse studio’s hun allerbeste films graag voor Venetië bewaren.
Dat uitgerekend Hirokazu Kore-eda dit jaar op woensdag 28 augustus het festival gaat openen, is ook om een andere reden verrassend. Kore-eda (1962) is namelijk al jaren een van de 'Cannes darlings’. Maar liefst zeven van zijn veertien films gingen daar in première, en vorig jaar won hij in Cannes nota bene de hoofdprijs van dat festival, de Gouden Palm, voor het fijne familiedrama Shoplifters.
Toch koos Kore-eda voor Venetië. Niet voor het eerst overigens, want hij was er ook in 1995 met zijn allereerste speelfilm, Maborosi, en twee jaar geleden ging zijn rechtbankdrama The Third Murder er in première.
Wat een luxe, dat je als regisseur bij vrijwel al je films kunt kiezen uit de twee belangrijkste filmfestivals. Het zegt veel over Kore-eda, die je zonder overdrijven de belangrijkste Japanse regisseur van de afgelopen twintig jaar mag noemen.