Vorig jaar werd de Tour de France niet alleen voor maar ook achter de schermen op camera vastgelegd. Tour de France: Au cœur du peloton toont het wielerspektakel van binnenuit.

‘Jullie zijn soldaten, jullie zijn krijgers,’ zegt teammanager Marc Madiot tegen zijn renners. ‘Als je een wielertricot aantrekt word je een ander mens.’ ‘De Tour de France is simpel,’ klinkt de voice-over aan het begin van Tour de France: Au cœur du peloton, ‘een wielerwedstrijd van 21 etappes. Het is een enorm circus dat door het land reist. Het is de zwaarste race ter wereld.’ Daarmee is de toon voor deze achtdelige serie over de Ronde van Frankrijk van 2022 wel gezet. De kijker wordt meegenomen achter de schermen van het meest prestigieuze wielerevenement ter wereld.

Diverse camerateams volgden van binnenuit de gang van zaken binnen acht naar hun broodnodige sponsors genoemde teams: AG2R Citroën, Alpecin-Deceuninck, EF Education-EasyPost, Groupama-FDJ, INEOS Grenadiers, BORA-hansgrohe, Team Jumbo-Visma (met winnaar van deze editie Jonas Vingegaard) en Team Quick-Step Alpha Vinyl. De Tour is ook het grootste commerciële wielerspektakel; naar verluidt toucheerden de teams voor hun medewerking elk zestigduizend euro. Netflix heeft er in totaal negen miljoen euro ingestoken. Alleen UAE Team Emirates (met Tadej Pogačar, vorig jaar tweede in de Tour) wilde niet meedoen.

Jonas Vingegaard na de 5e etappe van de Tour de France, 2022

Na het succes van de serie F1: Drive to Survive, soortgelijk van opzet, waarin een seizoen in de Formule-1 racerij werd gevolgd, durfden de producenten een vervolg wel aan. De belofte ‘Unchained’ uit de titel (niet opvatten als: ketting ligt eraf) wordt waargemaakt. Renners en ploegleiders, maar ook mecaniciens, verzorgers, journalisten en andere betrokkenen worden intensief gevolgd. Ze geven de kijker een indruk van de uiteenlopende sportieve en commerciële belangen, en van de strategieën en tactieken die schuilgaan achter de drie weken durende etappekoers. Er is alle dagen hectiek in alle soorten. De wat versleten kwalificatie ‘wielercircus’ voor de Tour is onverkort geldig. Net als een echt circus trekt de Tour(reclame)karavaan door het land, slaat z’n tenten op, geeft dagelijks voorstellingen en breekt dan weer op. Wat buiten de piste met de artiesten en hun entourage gebeurt laat zich wel raden maar blijft doorgaans buiten beeld.

Denk maar niet dat je na het zien van zes uur Tour de France: Au cœur du peloton het professionele wielermilieu helemaal hebt doorgrond. Maar de serie biedt wel fascinerende kijkjes achter de schermen. Seizoen 2, over de editie van 2023 die 1 juli van start gaat, komt eraan.

de nieuwste documentairetips in je mailbox?