‘Jullie zijn soldaten, jullie zijn krijgers,’ zegt teammanager Marc Madiot tegen zijn renners. ‘Als je een wielertricot aantrekt word je een ander mens.’ ‘De Tour de France is simpel,’ klinkt de voice-over aan het begin van Tour de France: Au cœur du peloton, ‘een wielerwedstrijd van 21 etappes. Het is een enorm circus dat door het land reist. Het is de zwaarste race ter wereld.’ Daarmee is de toon voor deze achtdelige serie over de Ronde van Frankrijk van 2022 wel gezet. De kijker wordt meegenomen achter de schermen van het meest prestigieuze wielerevenement ter wereld.
Diverse camerateams volgden van binnenuit de gang van zaken binnen acht naar hun broodnodige sponsors genoemde teams: AG2R Citroën, Alpecin-Deceuninck, EF Education-EasyPost, Groupama-FDJ, INEOS Grenadiers, BORA-hansgrohe, Team Jumbo-Visma (met winnaar van deze editie Jonas Vingegaard) en Team Quick-Step Alpha Vinyl. De Tour is ook het grootste commerciële wielerspektakel; naar verluidt toucheerden de teams voor hun medewerking elk zestigduizend euro. Netflix heeft er in totaal negen miljoen euro ingestoken. Alleen UAE Team Emirates (met Tadej Pogačar, vorig jaar tweede in de Tour) wilde niet meedoen.