Er zijn veel banen met een dubieuze reputatie, maar weinig beroepen worden zó collectief gehaat als die van ‘telemarketeer’. Ze bellen altijd ongelegen, ze nemen nooit genoegen met ‘nee’, en ze weten consumenten altijd weer wat geld af te troggelen voor een bedrijf of goed doel.
Toch kan het altijd erger, en vooral: gekker, zien we in de driedelige HBO Max-documentaireserie Telemarketers. De serie begint als reconstructie van de hoogtijdagen van de ‘Civic Development Group’ (CDG), een schimmig bedrijf in New Jersey dat zijn geld verdient met fondsenwerving voor goede doelen. Of nu ja, het woord ‘goed’ is hier misschien niet helemaal gerechtvaardigd. In de openingsminuten van de documentaire leren we immers dat dit bedrijf in de jaren nul verantwoordelijk was voor de ‘grootste fondsenwervingszwendel in de Amerikaanse geschiedenis’, met werknemers die deden alsof ze geld ophaalden voor ‘goede doelen’ (denk aan kankerslachtoffers of nabestaanden van agenten). U raadt het al: slechts een fractie van dat geld kwam uiteindelijk terecht op de goede plek.