Het Zwanenmeer staat bekend als een verhaal van tegenpolen. De in het wit gestoken ballerina Odette is mooi, puur en onschuldig, terwijl Odile in haar zwarte kostuum bedrog en sluwheid verbeeldt.
Het wereldberoemde ballet van Tsjaikovski is al duizenden keren opgevoerd en nu wil regisseur Karen Kain van het Nationaal Ballet van Canada zich eraan wagen. Zij werd in 2005 artistiek directeur van het ballet na er jaren als prima ballerina gedanst te hebben. Voordat ze met pensioen gaat, wil ze haar visie op Het Zwanenmeer overbrengen. Documentairemaker Chelsea McMullan legt dat proces vast in Swan Song, vanavond te zien in Het uur van de wolf. Het briljante van de documentaire is dat twee van de ballerina’s die we volgen het narratief van Odette en Odile weerspiegelen, al draait de tegenstelling bij hen niet om goed versus kwaad.
Jurgita Dronina is de gelauwerde prima ballerina van het ballet die witte zwaan Odette zal dansen. Ze komt vrolijk en hardwerkend over, met een gelukkig en stabiel gezinsleven. Het enige wat haar in de weg kan staan is een zenuwblessure waardoor ze de première misschien niet haalt.