Strandgangers die bruin bakken op een smoezelige strook beton, verveelde stellen die langs elkaar heen staren in een restaurant. Zelfs wie nooit van Martin Parr (1952) heeft gehoord, heeft vermoedelijk wel eens een van zijn foto’s gezien. De Britse fotograaf begon in de jaren zeventig te werken in het destijds gangbare zwart-wit. Zijn eerste belangrijke serie bestond uit foto’s van kerkgangers in West Yorkshire. Zijn grote doorbraak kwam in 1985 met het boek The Last Resort, over de sjofele badplaats New Brighton. Het is geschoten met flits, in felle, verzadigde kleuren. Die stijl werd tot dan toe alleen voor commerciële fotografie gebruikt. Zijn werk bleek baanbrekend en is van blijvende invloed op de documentaire fotografie.
Parr is ongelooflijk productief: zijn archief bestaat uit meer dan 750.000 foto’s, hij maakte ruim 120 fotoboeken en een aantal films. Naast zijn vrije werk leende hij zich ook voor commerciële opdrachten en modefotografie. Hij reisde de hele wereld over om bijvoorbeeld vermoeide metroreizigers in Tokio en selfienemers in India te fotograferen. Maar altijd keerde hij weer terug naar Groot-Brittannië, waar hij de volksaard haarfijn weet vast te leggen.