Terugkijktips van de afgelopen week die je niet mag missen

Aan een draadje

2Doc: De bellers

De 2Doc De bellers neemt ons weer mee naar het begin van de coronapandemie, waarbij het contact tussen ziekenhuispatiënten en hun dierbaren werd beperkt tot de telefoon.

lees verder

In maart 2020, toen de eerste lockdown een feit was en ziekenhuizen volstroomden met covid-patiënten, kreeg een groep filmmakers toegang tot het Amsterdam Universitair Medisch Centrum. In de KRO-NCRV-documentaire De bellers, een film van Meral Uslu, Maria Mok, Paul Cohen en Martijn van Haalen, staat het IC support team centraal, dat dagelijks telefonisch updates geeft aan de families van de patiënten, die wegens besmettingsgevaar hun dierbaren niet kunnen bezoeken. Zes patiënten, vijf bellers en de soms benauwende telefoongesprekken vormen de rode draad van de film. Een aantal familieleden van de patiënten verschijnen ook in beeld, waaronder een vrouw die het beu is dat ze haar man niet mag zien en onaangekondigd het UMC bezoekt.

We zien ook de geëmotioneerde dochter en echtgenote van een man die al meer dan een maand op de IC ligt. Wanneer deze vrouwen hun ‘beller’ voor het eerst zien, zegt de dochter dat het bijna voelt alsof ze familie zijn. Een gevoel dat filmmaker Meral Uslu (1962) met hen deelt. Aan de telefoon vertelt Uslu: ‘We hebben in totaal 37 dagen gedraaid, van maart tot half mei, en bouwden zo een intieme relatie op met mensen die we helemaal niet kenden. De patiënten die we volgden waren echt ónze patiënten, zo voelde dat voor het IC support team en voor ons.’

In de documentaire komen ook een paar patiënten aan het woord, waaronder een man die terugblikt op de huiveringwekkende hallucinaties die hij had toen hij op de IC lag. We zien ook heftige beelden van een imam die een doodzieke Algerijnse man en zijn familie, uiteraard op afstand, geestelijk ondersteunt. De film is hierdoor een knap tijdsdocument, dat je opnieuw de onzekerheid en paniek van het begin van de pandemie laat voelen. Uslu: ‘We wisten toen nog zo weinig, er was een tekort aan mondkapjes en je kon je niet zomaar laten testen. Dus toen we voor het eerst op de IC gingen filmen, ging ik met knikkende knieën naar binnen, dat was heel spannend.’

De bellers ging dit jaar tijdens het Nederlands Film Festival in première en kreeg een nominatie voor de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek. Alle families en veel zorgmedewerkers die te zien zijn in de documentaire, waren erbij. Uslu: ‘Het was ongelooflijk bijzonder, sommigen vertelden me dat ze de hele film hadden gehuild. De film gaat ook echt over leven en dood, hoop en wanhoop.’

Boem is ho

Guilt

In de zwartkomische thriller Guilt proberen twee Schotse broers een dodelijke aanrijding te verdoezelen.

lees verder

Ineens is daar die klap. Broers Jake en Max zijn op weg terug naar huis na een bruiloft en rijden uit het niets een man dood. Het lijkt een onfortuinlijk ongeluk, een gevalletje ‘even niet opgelet in een slecht verlichte buitenwijk’. Maar wat niet bepaald helpt, is dat Jake zwaar onder invloed achter het stuur zit. Max denkt meteen in oplossingen: het zal wel een zwerver zijn, dus kunnen ze hem niet gewoon achterlaten?

Het slachtoffer blijkt geen zwerver, maar een oude man die vlak voor zijn huis is doodgereden. Hoewel Jake het liefst direct de politie inlicht, ziet Max opnieuw een andere oplossing: ze zetten hem gewoon thuis in zijn stoel, en het zal lijken alsof hij een natuurlijke dood is gestorven. De broers leren dat de man terminaal was, waardoor een autopsie waarschijnlijk overbodig is. Het slachtoffer zal ze ‘misschien zelfs wel dankbaar zijn voor zo’n snelle dood’.

Maar het ongeluk haalt de broers – natuurlijk – in een mum van tijd weer in: Jake heeft zijn portemonnee achtergelaten op de plaats delict, en raakt onverhoopt verliefd op het Amerikaanse nichtje van het slachtoffer.

En zo gaat het in deze heerlijk zwartkomische thriller langzaam van kwaad tot erger. Daarbij is vooral de verschuivende rolverdeling tussen de broers interessant. In het begin is Max nog de gladde advocaat met een groot huis en (ogenschijnlijk) succesvol huwelijk, terwijl de verslavingsgevoelige Jake een slechtlopende platenzaak runt. Maar door zijn romance met het nichtje krijgt Jake meer stabiliteit in zijn leven, terwijl Max steeds verder verstrikt raakt in zijn web van leugens.

Uiteindelijk hadden de broers natuurlijk gewoon de politie moeten bellen. Maar in dat geval hadden wij ons niet vier uur lang kunnen vermaken met deze verrukkelijke serie, die onlangs een tweede seizoen kreeg.

Zina & the City

Zina

Een nieuwe, achtdelige feelgooddramaserie van KRO-NCRV, vertelt het verhaal van Amal (Soumaya Ahouaoui) en haar vriendinnen.

lees verder

Vijf vrouwen die zichzelf willen zijn in een wereld die tussen de Marokkaanse en Nederlandse cultuur in zweeft. Zo lijkt Amal haar leven op de rit te hebben – ze heeft een baan, een huis en gaat trouwen met ‘ideale schoonzoon’ Younes – toch vraagt ze zich af of ze wel echt gelukkig is. Zina, van de makers van theatervoorstelling Melk & Dadels en de film Meskina, gaat over vriendschap, familiebanden, liefde en verdriet.