De soundtrack van zijn kinderjaren had een grote impact op de Georgische muzikant, performer en componist Alexandre Kordzaia (26), alias Kordz.

Stravinsky, Ravel, James Brown en Ryuichi Sakamoto. Je kunt slechtere muziek treffen om mee op te groeien. De soundtrack van zijn kinderjaren had een grote impact op de Georgische muzikant, performer en componist Alexandre Kordzaia (26), alias Kordz.

Kordzaia groeit op in Zwitserland en Georgië, in een muzikale familie. ‘Mijn moeder is pianist, zij leerde me spelen,’ vertelt hij vanuit Tbilisi. ‘En mijn stiefvader is componist. Ik heb mezelf als dwarse tiener lang voorgehouden om dus nooit muzikant te worden, maar je weet hoe dat soort dingen gaan, haha.’ In Basel studeert hij audiodesign, aan het conservatorium in Den Haag compositie. Kordz groeit uit tot een crossovermuzikant pur sang, of beter: een ‘all-overmuzikant’, zoals hij zich liever noemt.

Soundscapes

Hij zapt zonder moeite van hiphop naar klassiek en van experimentele soundscapes naar disco. In het clubcircuit van Georgië is hij een geliefd dj, maar als performer en componist is hij ook verbonden aan bijvoorbeeld het Georgisch Filharmonisch Orkest. In Europa werkt hij onder meer met het Nederlandse ensemble Asko|Schönberg en de Dortmunder Philharmoniker. Voor Swan Lake van Dansgezelschap Club Guy & Roni en Slagwerk Den Haag componeerde hij recent een eigenzinnige soundtrack.

‘Ik zie weinig verschil tussen muziekgenres. Okay, de culturen erachter en de associaties die mensen erbij hebben, staan misschien vast, maar als je focust op alleen de muziek dan zijn er veel overeenkomsten tussen – ik noem maar wat – Busta Rhymes en Maurice Ravel. Een muzikaal idee kan ik kwijt in elk genre.’ De muziek van Ryuichi Sakamoto, vooral het oudere werk, heeft altijd een bijzonder plekje in zijn muzikale hart gehad, zegt Kordzaia. ‘Toen ik tien was nam mijn moeder twee cd´s van hem mee naar huis. Die muziek is me altijd bijgebleven.’ Als eerbetoon nam de Georgiër vorig jaar met rapper en landgenoot DRO het nummer Sakamoto op. En kreeg de complimenten van de meester zelf.

Vocoders

Met Kordz x Sakamoto eert hij op het Holland Festival de Japanse componist opnieuw. Sakamoto’s muziek wordt in een typisch Kordzjasje gestoken, inclusief samplers en vocoders. Zo kan Thousand Knives, van Sakamoto’s solodebuut uit 1978, ineens klinken als een strijkkwartet van Ravel en naadloos overgaan in een discotrack. Dit allemaal live gespeeld door Asko|Schönberg en Kordz zelf achter de synthesizer.

Vooral Sakamoto’s oudere synthesizerpop staat centraal. ‘Dat werk is zo simpel en puur, bijna cheesy. Maar op hetzelfde moment extreem goed en memorabel. Die nummers hebben een perfecte balans tussen opgewekt en emotioneel. Dat unieke gevoel heeft me altijd geïnspireerd en getriggerd.’