Een zomernacht op Kreta. Robin de Raaff, componist en liefhebber van het heelal, speurt de mediterrane hemel af. Dan ziet hij iets wat hij, gek genoeg, nog nooit heeft gezien: zijn fonkelende sterrenbeeld, Boogschutter. Zijn blik verschuift en kijk, daar staat het sterrenbeeld van zijn moeder, een Schorpioen. ‘En nu komt het mooie,’ zegt De Raaff (53). ‘Mijn 12-jarige dochter stond naast me. Ik raakte aan het mijmeren over de cirkelgang van generaties, en dat afgezet tegen de oneindigheid. Ik dacht: dit moment wil ik vangen in muziek.’
Ziedaar de vonk voor Circulus, een werk voor piano en orkest dat De Raaff schreef in opdracht van het Holland Festival. Tijdens het componeren had hij al een solist voor ogen: Ralph van Raat, de onvermoeibare strijder voor hedendaagse pianomuziek. De twee kennen elkaar al jaren. ‘Om precies te zijn: vanaf mijn conservatoriumtijd,’ zegt Van Raat (44). ‘Ik zat nog in de masterfase van mijn studie toen ik in 2001 de première speelde van Robins Eerste pianoconcert.’
Dat gebeurde in Tanglewood, het idyllische zomerverblijf van het Boston Symphony Orchestra, een broedplaats van talent. De Raaff: ‘Sindsdien zijn Ralph en ik een generatie opgeschoven. Ook dat speelde mee bij het componeren van Circulus. Toen waren we jonge honden, nu kan ik zonder opscheppen zeggen dat we gearriveerd zijn in ons vak. Ralph wordt erkend als meesterpianist, ik heb gebouwd aan een oeuvre van twee vioolconcerten, twee pianoconcerten, drie opera’s en vijf symfonieën.’