Het lijkt soms wel alsof het niet gek genoeg kon in die jaren. Het ging van ‘Kaplaarzen’ en ‘De rode schoentjes’ naar ‘Busje komt zo’ en Irene Moors & de Smurfen, vaak van Nederlandse bodem. Wat is dat toch, dat in korte tijd zo veel rare liedjes een hit werden? Komt het doordat platenmaatschappijen elkaar probeerden te overtroeven met melige onzin? Was muziek maken te makkelijk geworden? Waren de echt goede liedjes op? De VPRO-podcast Weird Hit Wonder zoomt in op weirde hits van Mannenkoor Karrespoor, Ronald, Euromasters en One Day Fly, en op een hit waar Riny Schreijenberg per ongeluk tegenaan liep: ‘Meisje (zo lelijk als de nacht)’ van DJ Madman. ‘Op een dag verscheen een grappige jongen met een petje op bij ons aan de balie. Ik vond hem wel wat hebben, en hij liet me zijn demo horen. Het eerste liedje was niks, het tweede ook niet, maar het derde, dat was gewoon een hit. Of hij het opnieuw mocht opnemen in de grote studio. Nou nee, dat gaan we dus mooi niet doen. Dit is hem!’
‘Meisje’ was een bubbling-nummer, versnelde dancehall die kwam overwaaien uit Curaçao. Populair in steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, maar een paar jaar later was het dus een witte jongen uit Arnhem die de eerste échte hit scoorde met deze muziek. Geïnspireerd door – of all people – Paul Jambers, de Vlaamse chroniqueur van de zelfkant. ‘Met dit liedje wilde ik de jeugd iets geven,’ zegt DJ Madman. ‘Ik zat bij een zwagertje van me thuis, en toen kwam Jambers op tv met een programma over lelijke mensen. Diezelfde avond vroeg mijn zwager of ik nog wat leuke liedjes had liggen om mee te nemen op een zomerkamp. Ik had niks, maar die avond heb ik een liedje voor hem gemaakt. Dat was “Meisje”.’
Meisje, je bent zo lelijk als de nacht, je tanden zijn zo geel als een kanarievacht – dat is in het kort de strekking. Een soort omkering van standaardopeningszinnen in de kroeg. ‘Toen hij terugkwam dacht ik er al niet eens meer aan, maar hij zei: iedereen wil dat bandje van je hebben!’