This American Life geldt als de Champions League van podcasts. De wekelijkse show, die in 1996 begon als radioprogramma, staat bekend om de uitmuntend vertelde verhalen. Daarmee werd de toon gezet voor de verhalende podcast die nu zo populair is. Veel jonge makers dromen ervan dat ze ooit in This American Life te horen zullen zijn. Stephanie Foo (1987) ook, maar voor haar bleef het niet bij dromen. Zij begon gewoon een podcast en noemde hem Get Me on This American Life. ‘Ik wist dat wat ik maakte waardeloos was, maar daar trok ik me niets van aan,’ vertelt ze vanuit haar appartement in New York. ‘Ik ging naar allerlei evenementen, van een pornoconferentie tot een middeleeuws steekspel, en sprak daar mensen aan. Ik gaf hardop commentaar: “Bij This American Life zou er nu een universele les worden geleerd.” Elke twee weken moest ik van mezelf een nieuwe aflevering af hebben.’
Haar open sollicitatie zorgde ervoor dat ze een baan bemachtigde bij Snap Judgement, een andere verhalende podcast. Ze nam haar opnameapparaat overal mee naartoe. Aan iedereen met wie ze praatte, zelfs in een karaokebar, vroeg ze of hij of zij een goed verhaal te vertellen had. Ze maakte wekelijks verhalen en werkte nachtenlang door. Haar harde werk viel ook Ira Glass van This American Life op en zo wist ze op haar 27ste al een plekje in de redactie van het programma te bemachtigen.
Nu zou dat waarschijnlijk niet meer gelukt zijn, want in die paar jaar is de podcastwereld gigantisch gegroeid. ‘Destijds was het een heel klein wereldje, zodat ik me makkelijker in de kijker kon spelen,’ zegt Foo. ‘Nu heeft iedereen een podcast en zie je door de bomen het bos niet meer. Ik dacht ook nooit dat ik er veel geld mee zou verdienen, maar nu gaan er miljoenen in om. Ik vind het prachtig om te zien dat deze mooie kunstvorm zich nu zo ontwikkelt, met allerlei nieuwe genres.’