Hoewel podcasts op elk gewenst moment geluisterd kunnen worden en dus in principe tijdloos zijn, zijn hyperactuele shows waarvan elke dag een nieuwe aflevering verschijnt tegenwoordig juist populair. Het loont de moeite om in het dagelijkse ritme van een luisteraar terecht te komen: dagelijkse shows hebben niet alleen meer luisteraars in totaal, maar ook per aflevering.
In 2017 begon The New York Times met The Daily, waarin de luisteraar dagelijks bijgepraat wordt over een belangrijk nieuwsverhaal. Dat werd een gigantisch succes en kreeg in Nederland met NRC Vandaag een goede tegenhanger. Ook de Volkskrant begon deze week met een dagelijkse nieuwspodcast. Radio 1 doet iets vergelijkbaars met De Dag, en brengt natuurlijk de podcastversies van Met het oog op morgen en Nooit meer slapen. Er worden ook speciale korte bijpraatpodcasts gemaakt die vooral gericht zijn op jongeren. In Alledaagse vragen geeft de redactie antwoord op vragen van luisteraars, zoals: ‘Hoeveel snoep wordt er gestolen bij de Jamin?’ en ‘Waarom is de staat als enige aandeelhouder van de NS?’. Lang verhaal kort is een goed beluisterde podcast van de NOS en 3FM die korte en heldere uitleg geeft over actuele kwesties als: ‘Wie bepaalt waar een asielzoekersopvang komt?’
Maar opvallend genoeg zijn de best beluisterde dagelijkse podcasts niet direct op informatie gericht. Het grote publiek lijkt vooral dol op mannen van een zekere leeftijd die er lekker een eind op los mopperen. In Weer een dag nemen Gijs Groenteman en Marcel van Roosmalen op hun kenmerkende manier de dag door: de immer chagrijnige Van Roosmalen trekt van leer, Groenteman giert van de lach om zijn gemok. Beroepsfoeteraar Maarten van Rossem begon al in 2020 met zijn podcast, met Tom Jessen als aangever. Sinds hij de frequentie opschroefde naar dagelijks, is Maarten van Rossem - de podcast ook flink in de hitlijsten gestegen.
De nieuwste hit in dit genre is Iets nieuws, waarin René van Leeuwen nieuws van de dag opnoemt en Maxim Hartman daarop reageert. Maar waar de andere mannen regelmatig veertig minuten nodig hebben, kan Hartman het in een minuutje of zeven. Hartman gaat openlijk de strijd met zijn concurrenten aan, ook door zijn podcast net iets vroeger te publiceren. Zodat iedereen lekker uitgelachen aan de dag kan beginnen.