Natuurlijk, dé podcast die talloze Nederlanders bekeerde tot het podcastevangelie is Vlaams: Bob, uit 2017. Weliswaar een VPRO-productie, maar een creatie van het Vlaamse audiocollectief Schik. En er zijn wel vaker uitwisselingen tussen de Vlaamse en Nederlandse podcastwereld: zo zijn er elke editie van de Nederlandse minipodcastwedstrijd Korte Golf wel Vlaamse inzenders te horen – veelal afkomstig van een van de audiomakersopleidingen die Vlaanderen rijk is. Zulke opleidingen zijn er überhaupt nauwelijks in Nederland, wat de indruk wekt dat onze zuiderburen het genre podcast serieuzer nemen.
Die indruk klopt niet, zeggen Vlaamse podcastmakers in koor wanneer je ze ernaar vraagt, wat de VPRO Gids doet op het De Standaard Podcastfestival in Oostende. Nee, klinkt het: de budgetten zijn toch echt veel hoger in Nederland en er worden meer en professionelere podcasts gemaakt. Horen we hier het bekende calimerocomplex van Vlamingen of hebben ze een punt? Als we naar de cijfers kijken, is in elk geval duidelijk dat de podcast bij onze buren nog niet in dezelfde mate is doorgebroken: een op de drie mensen in Vlaanderen beluistert weleens een podcast, in Nederland is dat al grofweg een op de twee.