‘Wat voor andere mensen yoga of Netflix is, is voor mij Google Maps,’ zegt Justine Haantjens, in het dagelijks leven tv-producer en contentmaker. ‘Ik vind het heerlijk ontspannend om een willekeurig dorp aan te klikken en alle winkels in de dorpsstraat af te gaan om de reviews te lezen.’
Google Maps is voor veel mensen een onmisbare dienst om de route te bepalen, maar ook om in een onbekende stad een supermarkt te vinden die nog laat open is of een vegetarisch ontbijtrestaurant met rolstoeltoegang. De laatste jaren profileert het zich steeds meer als een sociaal netwerk. Gebruikers kunnen zelf informatie toevoegen aan het platform en dat doen ze massaal. Door een locatie te waarderen met een aantal sterren en een korte recensie en een foto toe te voegen helpen ze anderen of geven ze bedrijven feedback. Zo schrijft iemand bij een lokale supermarkt: ‘Redelijke supermarkt, niet groot. Verwacht niet alles te vinden’ (drie sterren). Een andere klant is positiever: ‘Die knappe jongen met dat bruine haar had veel geduld toen ik mijn diverse pinpassen meerdere keren gebruikte en de pinautomaat aangaf dat mijn saldo niet toereikend was. Ik voelde mij echt op mijn gemak en hoefde mij niet te schamen! Vijf sterren voor deze caissière [sic]!’ Niet alleen winkels en horeca worden besproken, ook parken, ziekenhuizen, tunnels en zelfs begraafplaatsen worden veelvuldig gerecenseerd.