VPRO Gids 36

3 september t/m 9 september
Pagina 10 - ‘Feit en frictie’
papier
10

Cadeautje!

Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →

Feit en frictie

Laurens Bluekens

Of het nu om stikstof, corona of klimaat gaat: talkshows moeten laagdrempelig zijn en liefst flink knetteren. Daarom zitten experts vaak met leken aan tafel, maar wat betekent dit voor de positie van deskundigen? ‘Praatprogramma’s geven de valse indruk dat alles maar een mening is.’

Fitgirl Fajah Lourens in discussie met immunoloog Huub Savelkoul en voedingswetenschapper Martijn Katan (NPO Start) over hoe je met pilletjes en poedertjes je afweer tegen het coronavirus zo sterk mogelijk kunt maken. Opiniepeiler Maurice de Hond tegenover viroloog Ab Osterhaus over de zin en onzin van de coronamaatregelen (BNR). Of de holistische gezondheidsdeskundige Mike Verest versus kinderarts en OMT-lid Károly Illy over de noodzaak van vaccins tegen corona (NPO Start). In talkshows kruisen vogels van allerlei pluimage de degens over belangrijke maatschappelijke thema’s, terwijl er vaak grote verschillen zijn in hun deskundigheid. Wat betekent dit voor de positie van experts in de media, en dan in het bijzonder in talkshows?

‘Praatprogramma’s geven de valse indruk dat alles maar een mening is en dit holt de autoriteit van experts uit,’ valt ondernemer en journalist Sander Schimmelpenninck – die zelf enige tijd presentator was van talkshow Op1 – met de deur in huis. Hij kan zich nog een uitzending in de zomer van 2020 (YouTube) voor de geest halen waarin influencer Tisjeboy Jay, mediapersoonlijkheid Dave Roelvink en coronagezant Feike Sijbesma bij hem en copresentator Welmoed Sijtsma aan tafel schoven om het over de impact van de coronamaatregelen op jongeren te hebben. ‘Het probleem van de dynamiek in zo’n talkshow is dat de redactie denkt: we moeten het programma voor iedereen maken en dus moet het zo laagdrempelig mogelijk zijn. Maar Tisjeboy Jay is een complotdenker, een hele foute gast, en Dave Roelvink is gewoon gillend dom. Mensen zonder enige kennis van zaken zouden geen podium mogen krijgen en al helemaal niet tegenover een expert moeten zitten. Dan wek je toch de suggestie dat Dave Roelvink zus vindt en de expert zo, en dat er voor allebei iets te zeggen valt. Maar dat is niet zo. Dave Roelvink is niet in staat om verder te kijken dan zijn eigen belangen, terwijl een expert naar het algemeen belang kijkt.’

Meningenmachine

Volgens Schimmelpenninck is de manier waarop experts in talkshows worden ingezet vooral het gevolg van een vicieuze cirkel die bepaald wordt door kijkcijferdruk, gebrek aan expertise en creativiteit bij redacties, onderbezetting en Twitterverslaving. ‘Voor een goed item moet je je in het onderwerp verdiepen, maar redacties gaan liever naar Twitter om te kijken wie daar een grote bek heeft en wie het met wie aan de stok heeft. Die mensen nodig je dan uit in de hoop dezelfde frictie ook in de show te krijgen.’

‘Doet iemand al jaren onderzoek of heeft iemand een opvatting opgebouwd met informatie die bij elkaar gegoogeld is?’

Daan Rovers

Filosoof en voormalig Denker des Vaderlands Daan Roovers ziet dat experts in talkshows vaak ‘vermomd als gewone mensen’ aan tafel zitten. ‘Aan de vorm en de organisatie van het gesprek kun je niet zien wie experts zijn en wie niet. Ze hebben geen andere rol in het gesprek en krijgen ook niet per se andere vragen. Zeker als je maar een gedeelte van het programma ziet, is het niet altijd duidelijk welke kennispositie de gasten hebben: of iemand ergens al twintig jaar onderzoek naar doet of dat iemand een opvatting heeft opgebouwd met informatie die onlangs bij elkaar gegoogeld is.’ De scheiding tussen feiten en meningen is flinterdun in praatprogramma’s, vindt Roovers. ‘Op1 wordt een journalistiek programma genoemd, maar het is eigenlijk een meningenmachine. Het drijft op het gegeven dat er van alles door elkaar loopt en dat een rapper bijvoorbeeld ook een opvatting heeft over vaccinaties en allerlei andere zaken. Het is niet erg dat wetenschappers en andere mensen bij elkaar zitten, maar het is wel belangrijk om te weten vanuit welke positie iemand spreekt.’

Gehaktbal

Nederlandse talkshows onderschatten de kijkers vaak en slaan discussies plat, zegt Roovers. ‘Er komen wel experts aan het woord, maar binnen het frame van een soort bokswedstrijd: Maurice de Hond tegen arts-microbioloog en OMT-lid Marc Bonten. Wie gaat er winnen? Zulke simplistische constructies doen geen recht aan wat wetenschap is, wat informatie is en hoe je mensen zou moeten informeren. Een ander voorbeeld daarvan zag je in het voorjaar van 2021 na de uitspraak van de rechter dat Shell zijn CO2-uitstoot sneller moet terugdringen. Op1 had een prima tafel met deskundigen samengesteld, maar wist de kwestie toch reduceren tot de vraag: mag ik straks nog wel een gehaktbal eten?’

Volgens Roovers staat de positie van experts in de media onder druk en daarmee ook de algehele rol van betrouwbare informatie in het publieke debat. ‘De belangrijkste factor daarbij is dat veel mensen nieuws voornamelijk binnenkrijgen via sociale media en geen kranten meer lezen. Daarin staat ook weleens een fout, maar journalisten die nieuws brengen willen voor betrouwbaarheid staan en een waakhond van de democratie zijn. Sociale media zijn niet met dat doel opgericht: ze zijn er voor de lol, om met vrienden te kletsen en toevallig kun je je ook een beetje informeren.’ De grootste moeilijkheid voor experts die plaatsnemen in talkshows is dat er panklare antwoorden van hen worden verlangd, terwijl wetenschap vooral werk in uitvoering is. Roovers: ‘Zeker voor corona geldt dat het zich aan de randen van de wetenschap afspeelde, zo snel moesten er nieuwe zaken onderzocht worden. Wetenschap is de best denkbare voorspelling over de werkelijkheid die we nu hebben. De wetenschap kan er dus ook naast zitten, maar dat kun je niet te zeer gaan benadrukken, omdat je dan al snel in het frame komt dat wetenschap ook maar een mening is.’

Wat als?

Kritiek op de wetenschap is legitiem, zegt Roovers, maar mensen die kritisch zijn op de wetenschap zijn meestal pseudokritisch. ‘Mensen die tegen vaccinatie zijn, verwerpen een bepaald resultaat van de wetenschap, maar voor hun eigen standpunt halen ze andere wetenschappers aan die ze wél geloofwaardig vinden. Dan heb je geen kritische houding tegenover elke uitspraak, terwijl je dat beweert na te streven. Maar hoe kritisch ben je ten aanzien van je eigen standpunt en ten aanzien van de vrienden in appgroepen? Dat hoort ook bij een kritische houding. Vraag jezelf altijd af wat je eigen kennispositie is. Hoeveel weet ik eigenlijk over vaccineren? In mijn geval is dat duidelijk: niet meer dan wat er in de kranten staat. Op een bepaald niveau is dat genoeg, maar ik weet ook dat er mensen zijn die er veel meer van afweten. Mensen met meer kennis hebben niet meer recht om te beslissen, maar die kennis zegt wel iets over hoe waarschijnlijk het is dat een opvatting een goede voorspelling is over de werkelijkheid.’

‘De media willen antwoorden en oplossingen, dat past niet bij de wetenschap’

Vincent Crone

Het format van talkshows en het wezen van de wetenschap verdragen elkaar slecht, ziet ook mediawetenschapper Vincent Crone. ‘Wetenschappers zijn getraind om te werken met nuance en twijfel – vaak zijn er verschillende onderzoeken met tegengestelde resultaten. Maar talkshows zetten wetenschappers tegenover een opponent, waardoor ze gedwongen worden stelliger te zijn dan ze eigenlijk zouden willen. De media willen antwoorden en oplossingen, dat past niet bij de wetenschap.’ De mediawetenschapper ziet ook dat experts in praatprogramma’s voortdurend verleid worden om mee te praten over onderwerpen die buiten hun eigen onderzoeksgebied liggen. ‘Dan kom je terecht op het niveau van een educated guess. Dat geldt ook voor de “wat als”-vragen die in talkshows op deskundigen afgevuurd worden: hadden we minder coronadoden gehad als we eerder mondkapjes verplicht hadden gesteld? Het eerlijke antwoord van iedereen zou moeten zijn: geen idee, we weten het niet. Maar dat geeft geen pas in een talkshow. Speculeren over dit soort vragen maakt de positie van de expert kwetsbaar, want het is niet altijd duidelijk of een expert praat op eigen titel, op basis van eigen onderzoek of op basis van kennis over ander onderzoek.’

Ophef

Crone begrijpt goed op welke manier talkshows een groot kijkerspubliek proberen te vinden: een strijd tussen mensen die het met elkaar oneens zijn is aantrekkelijker dan een expert neerzetten die moeilijk uit zijn woorden komt en voortdurend nuanceert. Het kwalijkste effect van de dynamiek van talkshows vindt hij dat wetenschappers niet meer mee kunnen of willen in de logica die hun wordt opgelegd. ‘Veel experts bedanken voor talkshows en daardoor krijgen we een rare selectie van wetenschappers die als een soort alwetende figuren aan tafel zitten. Denk aan neuropsycholoog Erik Scherder, die elk maatschappelijk vraagstuk terugbrengt tot neurowetenschap. Ik weet niet of je op die manier een bijdrage levert aan een beter begrip van de wetenschap. Door alles te reduceren tot hersenactiviteit zet je ook collega’s op een zijspoor. Maar het ziet er leuk uit, je kunt er een plaatje bij pakken van rood oplichtende gebieden in onze hersenen, waarover je dan kunt zeggen: kijk, daar zit de angst voor dit of dat.’

‘Talkshows denken dat je alleen met dumbing down een groot publiek kunt bereiken. Dat geloof ik gewoon niet’

Sander Schimmelpenninck

Volgens Crone staat de positie van experts vooral in talkshows onder druk – in andere media speelt het niet zo sterk. ‘Krantenjournalistiek is veel trager. De meeste wetenschappers zijn goed in staat hun eigen interview tegen te lezen of hun bijdrage zelf op papier te zetten. Talkshows zijn buitengewoon slecht in het overbrengen van informatie en zijn vooral goed in de ophef van de dag. Neem het stikstofdossier. In talkshows is het voor deskundigen ondoenlijk om aan boeren uit te leggen dat de stikstofmetingen wel kloppen, terwijl die modellen laatst in NRC haarfijn uitgelegd werden. Het probleem is dat je via de kranten alleen mensen bereikt die zich toch wel informeren op een manier die ruimte laat voor nuance.’

Net-niet-talkshows

De grote vraag is of en hoe talkshows de positie van experts kunnen verbeteren. ‘Ik ben bang dat je het streven naar een zo groot mogelijk bereik moet loslaten,’ stelt Schimmelpenninck. ‘Liever 50.000 kijkers minder, maar dan wel een journalistiek verantwoord verhaal in plaats van entertainment met een gevaarlijk randje. Tisjeboy Jay is dankzij zijn optredens in programma’s als Op1 mainstream geworden en verkoopt nu zalen in het hele land uit.’ Talkshows zouden volgens de journalist en ondernemer niet langer de concurrentie met iedereen moeten willen aangaan. ‘Het verschil tussen Op1, Jinek, HLF8, Humberto, Vandaag Inside en andere praatprogramma’s is niet zo groot wat betreft onderwerpkeuze en gasten. Eigenlijk staan de mannen van Vandaag Inside het dichtst bij hun business, omdat zij de onderbuik laten leeglopen en ook niet pretenderen dat ze iets anders doen. Op1 en Jinek pretenderen inhoudelijk serieuze programma’s te zijn, maar dat maken ze niet waar.’

Mediawetenschapper Crone vindt dat talkshows de verantwoordelijkheid hebben om de juiste mensen aan tafel te krijgen, maar erkent ook dat er steeds minder mensen zouden kijken als talkshows hun format ingrijpend zouden aanpassen, met meer ruimte voor genuanceerde opinies. ‘Daarnaast is iedereen zelf verantwoordelijk voor de manier waarop hij zich informeert. Ik ben me er donders goed van bewust dat het niet voor iedereen is weggelegd om een boek te lezen, maar laat je ook niet uitsluitend informeren door praatprogramma’s.’

Schimmelpenninck put hoop uit het succes van zijn televisieprogramma Sander en de kloof. ‘Toen we dat aan het maken waren, kreeg ik te horen dat we op hooguit 150.000 kijkers moesten rekenen aangezien het een economisch programma over complexe zaken was. Maar er keken een miljoen mensen, omdat het een belangrijk thema is en mensen echt wel geïnteresseerd zijn in inhoud, mits het goed gebracht wordt. Talkshows doen voortdurend aan dumbing down, ze denken dat dit nodig is om een groot publiek te bereiken. Dat geloof ik gewoon niet. De groep mensen die geïnteresseerd is in een goed gesprek – met indrukwekkende gasten die over autoriteit en kennis beschikken – is groot genoeg. Het resultaat van de huidige kijkcijferdruk is een hele reeks net-niet-talkshows.’