'Letteren komt hierop neer: je moet meestal in zeer korte tijd met weinig materiaal voor weinig geld een boek zo netjes mogelijk naar de drukker brengen. Het is geen kunst, het is een ambacht,’ aldus Frits Jonker (1959), handletteraar van beeldverhalen. Van 1978 tot 2000 was Jonker hier fulltime mee bezig. ‘In de hoogtijdagen van de strip werden veel Franse albums meteen in het Nederlands uitgegeven, dus driekwart van mijn werk bestond uit vertalingen. Ik deed bijna alle series, behalve Lucky Luke en Asterix.’
Ook al lettert hij nog altijd elke aflevering van strips als Claire en Willems wereld en graphic novels als De aanslag van Milan Hulsing en In the Pines van Erik Kriek, tegenwoordig verdient Jonker zijn brood als huisschilder, want de meeste strips worden digitaal geletterd. Toen in 2000 bleek dat de mensen die Jonkers werk digitaliseerden per pagina drie keer zo veel betaald kregen als hij, legde hij zijn pen neer.
‘Tegenwoordig word ik vrijwel niet meer gevraagd om hele albums te letteren, maar nog wel voor de lastige ballons met vette uitroepen en onomatopeeën, de geluidseffecten. Ook schrijf ik tekst die in de tekeningen staat en vertaald is, zoals opschriften van winkels, artikelen en krantenkoppen of naambordjes.’