Je zag het aan het begin van de coronalockdowns, toen Albert Camus’ De pest (1947) plotseling weer een veelbesproken roman werd. Of toen Donald Trump de presidentsverkiezingen gewonnen had en A Brave New World (1932), 1984 (1949) en The Plot Against America (2005), Philip Roths historische nachtmerrievisioen van een fascistische VS onder vliegenierspresident Charles Lindbergh, de winkels uit vlógen. Blijkbaar vluchten we in tijden van crisis ook graag in boekwerelden waarin het er nóg beroerder voorstaat.
Dit jaar van multicrises schreeuwde dan ook om Zone 1 (Atlas Contact), Colson Whiteheads eindelijk vertaalde postapocalyptische zombiethriller uit 2011. Een proeve van genrefictie, waarin een klein groepje ‘overlevers’ een veilige enclave in Manhattan bevecht op de bloeddorstige meute ‘skellen’, vol plastische actiescènes en weemoedige flashbacks naar gelukkiger dagen. Maar voor de zinderende horrorfinale zet Whitehead zijn personages ook in ragfijne psychologische nuances neer en laat hij je regelmatig (glim)lachen. Om het verschijnsel PASS, bijvoorbeeld: ‘postapocalyptisch stresssyndroom’. (DJA)