Een van de beste films op het afgelopen filmfestival van Cannes was het bloedstollend mooie Zuid-Koreaanse melodrama Decision to Leave. Daarin onderzoekt politie-inspecteur Hae-jun de verdachte dood van een klimmer en zo maakt hij kennis met diens mysterieuze vrouw Seo-rae. De twee vallen als een blok voor elkaar, maar Hae-jun is getrouwd en Seo-rae heeft net haar man verloren – of misschien zelfs vermoord. Wat volgt is een sensueel kat-en-muisspel vol steelse blikken en terloopse gebaren.
Regisseur van Decision to Leave is de Zuid-Koreaanse Park Chan-wook (1963), die naam maakte met intense films als Oldboy, met de inmiddels klassieke scène waarin de held een twintigtal gangsters in een gang te lijf gaat met een klauwhamer, en onlangs nog The Handmaiden, over de kinky relatie tussen een rijke weduwe en haar dienstmeid.
Voor Park Chan-wooks doen is Decision to Leave dan ook opvallend ingehouden. In de film zit geen bruut geweld à la Oldboy en ook de uitbundige erotiek van The Handmaiden ontbreekt. Het woord dat Decision to Leave nog het beste omschrijft is elegant. In het heftige en sensuele oeuvre van Park Chan-wook is dit met afstand zijn elegantste film.