Wilt u geen groot kunstenaar zijn?
‘Ach, ik heb het al moeilijk genoeg met oprecht en eerlijk zijn. En ik vergelijk mezelf niet met Bergman. Ik weet dat hij als mens egocentrisch en wreed genoemd werd, maar dat maakt me niet uit. Wat ik belangrijk vind is hoe diep zijn films bij mij binnenkomen. Wat ze me leren over wat het betekent om mens te zijn. Dat al zijn films oprecht en eerlijk zijn, dat is belangrijk voor mij.’
U had aanvankelijk Greta Gerwig gecast voor de rol van Chris, maar die had andere verplichtingen en werd vervangen door Vicky Krieps? Verandert zoiets het personage?
‘Toch wel, want Vicky bracht haar Europese sensibiliteit mee. Ze is half-Duits, half-Luxemburgs en had een zekere melancholie die ik bij Greta, een Amerikaanse, niet zag. Ik ben er zeker van dat het een andere film is geworden met Vicky, maar ik kan me niet eens meer voorstellen hoe de film er zonder haar uit zou hebben gezien.’
In de film wordt gezegd dat de mensen op Fårö denken dat de geest van Bergman over het eiland zweeft. Voelde u die aanwezigheid?
‘O zeker. Ik heb nooit zo in geesten geloofd als toen op Fårö. Soms werd ik er zelfs een beetje bang van, maar op een goede, heel stimulerende manier. Bergman geloofde zelf ook in geesten. Dat ik dit weet zal me ook vast beïnvloed hebben.’
Heeft u een voorbeeld?
‘Op een nacht was ik in zijn woonhuis, waar ik tijdens het schrijven van het scenario voor Bergman Island verbleef. Ik keek daar naar een documentaire die daar aan het einde van Bergmans leven over hem gemaakt was. Het was middernacht, maar ’s zomers is het om middernacht nog behoorlijk licht in Zweden. Wel een raar soort licht. In de documentaire zag ik hoe Bergman zei hoezeer hij in geesten geloofde. Toen hij dat zei besefte ik dat ik op precies dezelfde stoel zat als Bergman op dat moment! Dat joeg me wel even de stuipen op het lijf. Maar ja, ik ben er nog. Haha.’