‘Dit is geen film over Herman Brood.’ Filmmaker Stefano Bertacchini vertelt in zijn huis in de Amsterdamse Pijp, met filmposters aan de muur en platen naast een draaitafel, over zijn film Knockin’ on Herman’s Door. ‘We kloppen aan zijn deur, maar gaan niet naar binnen.’ Bertacchini bouwde zijn film op uit restmateriaal van Herbert Curiëls Cha Cha uit 1979, een maffe cultfilm van en met Herman Brood en de Duitse punkzangeres Nina Hagen, bijna zonder plot, maar met des te meer rock ’n roll.
Knockin’ on Herman’s Door is vooral een documentaire over een tijd waarin spontaniteit en vrijheid veel meer ruimte kregen. Eigenlijk wilde Bertacchini vergelijkingen met de tijd waarin we nu leven vermijden, maar hij ontkwam er niet aan. In een sleutelscène van de film reflecteert Catharina Nijhuis, zangeres van de band Inside Nipples, ook te zien en te horen in Cha Cha, op die tijd: ‘Wij waren heel onverantwoord bezig. Tegenwoordig moet je presteren, anders kom je nergens. Maar wij hoefden geen verantwoording af te leggen. Dat is vrijheid.’
Bertacchini: ‘Je ziet bij Herman Brood en de artiesten om hem heen een nonchalance in alles, tot en met het licht en de podiumopzet aan toe. Ik wil niet zeggen dat vroeger alles beter was, maar we zijn wel iets kwijtgeraakt: dat je iets groots kunt maken op een spontane manier. Veel is tegenwoordig te doordacht, artiesten zijn erg bezig met hun imago. Dat waren Brood en Nina Hagen niet. Nina deed haar eigen make-up, zonder visagist. Het ging om de muziek.’