Het is een herfstachtige middag in december 2021 wanneer restaurateur Jan Scholten het analoge materiaal van Naakt over de schutting, een film uit 1973, digitaal aan het inscannen is bij het Collectiecentrum van Eye Filmmuseum; een groot complex op een industrieterrein in Amsterdam-Noord waar zo’n vijftigduizend films zijn opgeslagen, waarvan ongeveer de helft Nederlands. Sinds eind jaren vijftig, toen de Nederlandse speelfilmindustrie een boost kreeg met de oprichting van het Filmfonds, bewaart Eye dit stuk Nederlands cultureel erfgoed.
Het liefst wordt er zoveel mogelijk materiaal van een film gearchiveerd: het originele beeld- en geluidsnegatief, master, kopieën en kleurgegevens. Maar het wil per film nog wel eens verschillen wat er in de praktijk bewaard is gebleven. Jaarlijks worden zo’n tien films uit het archief van Eye gedigitaliseerd, schoongemaakt en opgepoetst.
Tegenwoordig worden films automatisch en digitaal bewaard, maar de analoge conservering verliep grilliger. Scholten werkt sinds 1973 in de filmwereld, eerst als effectenmaker en sinds 2009 als restaurateur bij Eye. Hij herstelt beschadigingen, stofjes worden verwijderd – het is het ambacht van Jan Scholten.
Naakt over de schutting is een film van Frans Weisz, die vooral bekend stond om zijn persoonlijke films over het Joodse verleden, maar ook lichtere kost maakte. Weisz is van de eerste generatie filmmakers die afstudeerden van de in 1958 opgerichte Nederlandse Filmacademie. ‘Een bijzondere Nederlandse maker, van wie we drie jaar geleden een retrospectief hebben gehouden toen hij tachtig werd,’ vertelt curator Rommy Albers van Eye. ‘In de jaren zeventig maakte Weisz grote publieksfilms, waarvan we De inbreker een tiental jaar geleden hebben gerestaureerd; een komische misdaadfilm met Rijk de Gooyer in de hoofdrol.’