In de intrigerende Indiase thriller Santosh neemt de titelheld – naar goed Indiaas gebruik – de politiebaan van haar man over wanneer die tijdens zijn werk wordt gedood. Haar eerste grote zaak betreft een meisje uit een lagere kaste dat verkracht en vermoord is. Op zoek naar de dader krijgt Santosh te maken met seksisme, corruptie en machtsmisbruik. Ze zal er alles aan moeten doen om niet te verdrinken in het morele moeras dat de menselijke psyche is.
Santosh is het speelfilmdebuut van de Brits-Indiase documentairemaker Sandhya Suri. De hoofdrol is voor Shahana Goswami, maar op de titelrol van de film komen we ook een Nederlandse naam tegen: die van cameraman Lennert Hillege (Kan door huid heen, De slag om de Schelde, De bezette stad). Eind juli vragen we hem in een Amsterdams café hem hoe dat zo is gekomen.
Lennert Hillege: ‘Ik heb een buitenlandse agent, tegen wie ik had gezegd: “Ik wil wel eens wat avontuur.” Nou, dat heb ik geweten, want toen kwam ze met dit project. Ze koppelde me aan regisseur Sandhya Suri en met haar heb ik vervolgens een gesprek gehad over haar inhoudelijke ideeën, haar motivatie en welke rol ik daarin voor mezelf zag weggelegd. Sandhya heeft een documentaireachtergrond en wilde met haar eerste speelfilm vooral niet te lomp beginnen, niet te complex.’
Lomp?
‘Je kunt een filmset heel ingewikkeld maken. Heel duur. Dat je overal extra licht wil, bijvoorbeeld, of dat je alles vanaf een kraan gaat draaien. Maar dat wilden we gelukkig geen van beiden. In 2008 heb ik ook een film in India geschoten [Bollywood Hero van Diederik van Rooijen, red.], maar eerlijk gezegd snap ik geen bal van dat land. Ik zou daar de rest van mijn leven kunnen wonen en er nog steeds niets van begrijpen. Het is zo anders. Het is echt vol, zal ik maar zeggen. Als je denkt: ik loop even naar dit bosje om te plassen, dan komen er bij wijze van spreken vijf andere mensen uit die daar net hun behoefte hebben gedaan. Overal is iemand, overal gebeurt wel iets. En allemaal dingen die ik niet snap. Maar ergens hebben ze me ook ingehuurd omdat ik het niet begrijp. Daardoor kan ik met een frisse blik naar India kijken.’