Scandinoir in vol daglicht: het is de simpelste beschrijving die we mee kunnen geven aan de achtdelige thrillerserie Midnight Sun. Als een Fransman op gruwelijke wijze wordt omgelegd in het noorden van Zweden – waar de zon gedurende drie weken per jaar niet ondergaat – reist rechercheur Kahina Zadi af om de moord op haar landgenoot te onderzoeken. In het mijndorpje Kiruna, een gesloten gemeenschap waar zich het nodige ondergronds en onderhuids afspeelt, moet ze samenwerken met de ogenschijnlijk incompetente openbaar aanklager Anders Harnesk, en raakt ze verstrikt in een veel groter mysterie rond het inheemse Samivolk. Simpel gezegd is er dus niets simpels aan Midnight Sun.
Om te beginnen met die onverbiddelijke middernachtzon uit de titel. Niet alleen een vervreemdende ervaring voor buitenstaander Kahina, maar ook voor de kijker. ‘We hadden eigenlijk maar twee keuzes,’ vertelt de Zweedse Måns Mårlind (47), die de serie samen met vaste compagnon Björn Stein (46) bedacht, schreef en regisseerde, ‘alles moest of in het donker of alles moest in het licht. En in dit verhaal, dat vrij duister is en griezelig, waarin allerlei mensen op verschrikkelijke manieren doodgaan en elk personage gebroken is – als je dat dan in de nacht en in de regen filmt, dan wordt het te veel. Dan is er geen contrast, geen rock-’n-roll. Maar in het volle daglicht gebeurt er iets.’
‘Alsof er een moord plaatsvindt in Disneyland,’ valt Stein hem bij, ‘bij wijze van spreken.’
Mårlind: ‘En dat daagt je uit als verhalenverteller, omdat je niet terug kunt vallen op de schaduwen.’
Stein: ‘Je gaat het donker zoeken in het licht. Bijvoorbeeld in silhouetten, waardoor de personages iets mysterieus krijgen.’