Docudrama waarin danseres en kunstenaar Leyla de Muynck zélf scènes uit haar eigen leven naspeelt, waarbij de grenzen tussen fictie en realiteit meer dan eens vertroebelen.
VPRO Cinema (★★★★) 'Een intrigerend psychologisch experiment'
de Volkskrant (★★★★) 'Ambitieus, eigenzinnig. een verademing'
NRC (★★★) 'Origineel, ongemakkelijk en openhartig'
Het Parool: 'Intrigerend, fascinerend docu-fictie-mengsel'
VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. een psychologisch experiment, de jacht op Rembrandt en een emotionele parabel.
Drama Girl (Vincent Boy Kars)
Mijn Rembrandt (Oeke Hoogendijk)
Regisseur Hoogendijk (Het nieuwe Rijksmuseum) portretteert Rembrandt-eigenaren aan de hand van de schilderijen die ze bezitten en belicht zo wat Rembrandt vandaag de dag bij ons losmaakt.
VPRO Cinema (★★★★) 'Hoogendijk toont schoonheid in het onvolkomene'
NRC (★★★★) 'Laat knap de beweegredenen van kunstkopers zien'
de Volkskrant: 'Toont mooi de hartstocht van kunstverzamelaars'
De Filmkrant: 'Wekt het onweerstaanbare verlangen op zelf de werken te zien'
Onward (Dan Scanlon)
In een wereld vol mythische wezens die het vliegen en toveren zijn verleerd, krijgt een jonge elf de kans nog één dag door te brengen met zijn overleden vader, mits hij met zijn broer een klassieke queeste kan volbrengen.
VPRO Cinema (★★★★) 'Overtuigend, ontroerend en flink absurd avontuur'
NRC (★★★★) 'Goede subtopper in de catalogus van Pixar'
de Volkskrant (★★★★) Stoere, vermakelijke film die ook ontroert'
Het Parool: 'Een regressieve orgie van verwijzingen naar vroeger'
Thee Wreckers Tetralogy + Doc (Rosto)
Vierluik kortfilms van de vorig jaar overleden Nederlandse duizendpoot Rosto ‘de sloper’. Gevolgd door een korte making-of die de herkomst van zijn filmische werk belicht.
VPRO Cinema (★★★★★) 'Toont rijkdom en vernuft van virtuoze Rosto'
NRC (★★★★) 'Eerbetoon aan uniek oeuvre van een verloren stem'
de Volkskrant (★★★★) 'Slotstuk Reruns bewijst zich als klein meesterwerk'
De Filmkrant: 'Fantastisch, surrealistisch en hoogst persoonlijk werk'
Sibel (Guillaume Giovanetti, Çagla Zencirci)
Sibel is een buitenbeentje in een Turks bergdorp waar ze jaagt op een gevreesde wolf in het bos, om respect te winnen. Maar in plaats van de wolf vangt ze een onbekende man die haar vanuit de bosjes bespringt.
VPRO Cinema (★★) 'De goedbedoelende symboliek ligt er te dik bovenop'
NRC (★★★) 'Damla Sönmez zorgt voor betovering'
de Volkskrant (★★★) 'Een sympathieke, magisch-realistische film'
De Filmkrant: 'Mooi portret van de jacht naar zelfbevrijding'
Richard Jewell (Clint Eastwood)
Waargebeurd verhaal over beveiliger Richard Jewell, die tijdens de Olympische Spelen in Atlanta tijdig een rugzak met spijkerbom ontdekt. Maar dan lijkt hij toch een potentiële dader te zijn en halen media en FBI zijn leven overhoop.
NRC (★★★★) 'Sterk verhaal in no-nonsense stijl'
de Volkskrant (★★★★) Afgewogen, meeslepend en actueel'
Het Parool: 'Eastwood maakt van titelfiguur geen eendimensionale held'
The Invisible Man (Leigh Whannell)
Cecilia (Elisbath Moss) weet te ontsnappen uit de ommuurde villa van haar rijke man: een briljante onderzoeker die haar obsessief controleert. Als kort daarop het bericht komt dat hij zelfmoord heeft gepleegd, is dat duidelijk te mooi om waar te zijn.
de Volkskrant (★★★★) 'Overwegend ingetogen en opzienbarend ambigu'
NRC (★★★) 'Sterke horror drijft op suggestie én Elisabeth Moss'
Het Parool: 'Het verrassende plot verbluft, is scherp en geheel van deze tijd
Mrs Lowry & Son (Adrian Noble)
Kunstschilder L.S. Lowry is ervan overtuigd te slagen als een van de meest gevierde kunstenaars van Groot-Brittannië, toch ontraadt zijn aan het bed gekluisterde moeder hem zijn passie voor schilderen te volgen.
NRC (★★) 'Een klein, onspectaculair portret van pijn'
De Filmkrant: 'Vooral lof voor de twee hoofdrolspelers'
The Guardian (★★★) 'Een onderhoudend schouwspel'
Variety: 'Stijve, benauwend saaie biopic'
Guns Akimbo (Jason Lei Howden)
Videogame-ontwikkelaar Miles (Daniel Radcliffe) wordt onbedoeld deelnemer in een illegaal spel op leven en dood, terwijl miljoenen mensen hem via een livestream volgen.
de Volkskrant (★★) 'Ideeënloos, cynisch en bewust dommig'
Het Parool: 'Afstotelijke film is een artistiek en moreel vacuüm'
The New York Times: 'Schreeuwerige satire komt te laat op gang'
The Hollywood Reporter: 'Vermoeiend en allesbehalve opwindend'