De film
Rauwe, realistische blik op het leven in het
oostelijk deel van Port of Spain, Trinidad: moordhoofdstad van de regio. De
jonge Charlie wil het goede doen, maar moet zien te overleven in deze betonnen
jungle. Goed en kwaad komen samen tijdens één noodlottige nacht. Het
naargeestige verhaal wordt verteld door straatdichter/zwerver/profeet King
Curtis, en aangekleed met een dikke dubreggaesoundtrack.
De
regisseur
Damian Marcano, geboren en opgegroeid in Trinidad,
emigreerde op zijn twaalfde naar Los Angeles. Hij wilde in eerste instantie arts
worden maar werd later webdesigner en uiteindelijk filmmaker. God Loves the
Fighter is Marcano’s eerste lange speelfilm. In 2011 maakte hij de korte film
The Little Boy and the Ball.
Spraakmakend
God
Loves the Fighter won vorig jaar de hoofdprijs op IFFR Curacao: de Yellow Robin
, voor de beste film uit het Caribische gebied. Marcano nam de film - met gevaar
voor eigen leven - op in Port of Spain, Trinidad, waar elke zeventien uur
iemand wordt vermoord. De meeste slachtoffers zijn jonger dan 25.
Welke films maken de tongen los op het IFFR 2015? In deze serie lichten we een aantal opvallende producties uit. Met commentaar van de maker. Vandaag: God Loves the Fighter.
Drie vragen aan de maker
Waarom wilde jij deze
film maken?
'Ik ben opgegroeid in Trinidad en woon daar tegenwoordig
deels. Ik wilde Trinidad graag vanuit mijn perspectief laten zien. Toen ik een
keer in gesprek was met Muhammad Muwakil, die Charlie speelt in de film,
gebruikte hij de woorden "God Loves the Fighter". Ik had nog niets geschreven,
maar ik wist dat ik iets met dat zinnetje kon, omdat het illustratief is voor
het leven hier. Kijk maar naar de personages in de film, dat zijn stuk voor stuk
vechters, op hun eigen manier. Aanvankelijk was het idee voor de film
ambitieuzer, maar ik had nogal wat tegenslag en dit is wat ik ervan kon maken,
met de middelen die ik had. Ik wilde niet bij de pakken neerzitten en denken: "
Ik heb geen geld, dit wordt niks." Nee, ik móest deze film maken, dus heb mijn
best gedaan.'
Hoe was het om te filmen in Trinidad?
'
Tijdens de opnames was het enorm gevaarlijk om tot laat op straat te zijn, in de
buurt werden mensen neergeschoten. Als je na tien uur op straat was riskeerde
je 120 dagen cel. Dat was lastig, aangezien de helft van de scènes zich 's
avonds afspelen. Soms konden we maar tot half negen filmen en moesten dan snel
terug naar onze hotels. Of we maakten het af en sliepen dan maar gewoon in het
dichtstbijzijnde hotel. Tijdens de draaiperiode zijn twee vrienden van mij
doodgeschoten. Ik was bij ze op bezoek maar moest weg omdat ik muziek moest
opnemen voor de soundtrack. Het ging om het nummer Somebody Got Shot Today, voor
bij een cruciaal moment in de film. Diezelfde avond, rond middernacht, werd ik
gebeld door een andere jongen uit de buurt, die me vertelde dat mijn vrienden
Chris en Marlo zojuist waren neergeschoten. De daders hadden ook nog Money, een
andere vriend, willen neerschieten, maar het geweer blokkeerde in zijn gezicht,
waarna ze zijn weggerend. Het was heel surrealistisch omdat ik ze die middag nog
had gezien. En de volgende dag moest ik gewoon weer aanwezig zijn op de set. Ik
dacht: "Fuck, dit is dus precies waarom ik deze film maak." Dit soort dingen
heb ik in de loop der jaren dus heel vaak om me heen gezien.'
Waarom heb je gekozen voor een zwerver als verteller?
'Deze film
vertelt niet per se het verhaal dat de mensen in dit land willen vertellen. De
film spreekt het beeld tegen van de stranden, drinken uit cocosnoten en het
carnaval. Ik wil laten zien waar ik vandaan kom. De keuze voor de zwerver als
verteller is heel bewust: waar ik opgroeide, lopen heel veel van zulke figuren
op straat. Hij is zo'n type waar niemand echt naar luistert. Maar intussen
verwoordt hij wat we allemaal denken. We zijn zelf ook boos en zouden dat
eigenlijk ook willen uiten. Ook wij willen geen belastingen betalen voor een
maatschappij die niets voor ons wil betekenen. Niet investeren in een
maatschappij die niets teruggeeft.'