Hij ziet eruit alsof hij van leer gemaakt is, maar Gal (Ray Winstone) blijft
rustig in het zonnetje liggen. Daar valt wat voor te zeggen, als je net als de
hoofdpersoon van Sexy Beast (2000) in Spanje woont, in een villa met zwembad.
Het liefst zou Gal zich blijven vervelen, rentenieren van zijn gangsterdagen,
maar hij wordt toch gedwongen weer in actie te komen.
Films werken
het best als personages actief zijn. Desalniettemin zijn er veel films gemaakt
over de verveling van het thuisblijven in de vakantie. In Sexy Beast is de
verveling het ideaal. Regisseur Jonathan Glazer verklaarde in een interview er
voor gekozen te hebben om te filmen 'alsof de beelden door Ray Winstone's
personage zelf geschoten zijn als vakantiekiekjes'. Als Winstone zijn veilige
thuishaven moet verlaten wordt het camerawerk agressiever, meer paranoïde, om
duidelijk te maken hoe groot de overgang is voor Gal.
Het verschil
tussen verveling thuis en een vakantie elders is nihil voor Johnny Marco (
Stephen Dorff), het hoofdpersonage uit Somewhere (2010). Zijn thuisbasis is een
luxe hotel, waar de beroemde acteur zijn dagen spendeert met drank, zonnen,
strippers en doelloos rondjes rijden in zijn Ferrari. Een vakantie in Italië
blijkt precies hetzelfde. Regisseur Sofia Coppola omschrijft Marco als 'volledig
uit balans, een dolend figuur. Hij is niet echt aanwezig'. Uiteindelijk biedt
de aanwezigheid van zijn dochter Cleo (Elle Fanning) hem, tijdelijk, vaste grond
onder de voeten. Familie als middel tegen verveling.
Dit beseft
uiteindelijk ook de protagonist van The Seven Year Itch (1955). Familieman
Richard Sherman (Tom Ewell) dient tijdelijk op het huis te passen terwijl vrouw
en zoon elders in een huisje aan het water zitten. De verveling thuis brengt
verleiding in de vorm van sigaretten, alcohol en een mooie, naamloze blonde
buurvrouw (Marilyn Monroe). De algehele eentonigheid van een zomervakantie thuis
is door te trekken naar het huwelijk van Richard. Uit zijn relatie is eveneens
de spanning verdwenen. De enige manier om zijn huwelijk te redden is te vluchten
van de verveling van zijn woning, en de daarmee gepaarde verleidingen.
In Afscheid van de Maan (2014) wordt de man des huizes tevens verleid om er met
een buurvrouw van door te gaan. Overspel en verveling lijken hand in hand te
gaan. Dat vader slechts een aantal huizen verderop in de nieuwbouwflat komt te
wonen maakt de situatie voor de jonge hoofdpersoon Duch niet makkelijker.
Afscheid van de Maan gaat over het verlies van onschuld in de vroege jaren '70,
waarbij de algehele onvrede in de zeitgeist door te trekken valt naar de
huwelijkse sleur. De film schetst een uitweg uit de verveling - volledig breken
met het oude leven- maar deze komt met een hoge prijs, in de vorm van de
onschuld van de kinderen. Soms blijkt verveling toch het ideaal.
Kijktips:
Meer verveelde thuisblijvers vind je in:
•
Dos Disparos (2014)
•
Supernova (2014)
•
A Serious Man (2009)
• Last
Man on earth (tv-serie, 2015-heden)
Bekijk hier
aflevering 1 en aflevering 2
in deze zomerserie.
Van romantische zomeravonden tot verhitte moordenaars: de zomerfilm is meer dan zon, zee en strand. VPRO Cinema verkent in zeven weken de verschillende soorten zomerfilms. Deze week: de verveling en verleiding van het thuisblijven