Energiek, genadeloos en met kogels doorzeefd. Met het verschijnen van ongeveer 250 Italiaanse misdaadfilms waren de jaren zeventig de glorietijd van de brute poliziesco (of poliziotteschi), een subgenre geïnspireerd door Amerikaanse politiethrillers zoals Dirty Harry (1971), The French Connection (1971) en Death Wish (1974), ontstaan vlak na de spaghettiwestern.
De invloed van Hollywood op deze populaire actiefilms werd niet onder stoelen of banken gestoken. De gemiddelde poliziesco-regisseur maakte gretig gebruik van bekende Amerikaanse acteurs met een ruig imago, zoals Charles Bronson en Lee Van Cleef. Iets minder subtiel: meeliftend op het succes van de Amerikaanse variant, kreeg Fernando Di Leo’s La mala ordina (1972) internationaal de titel The Italian Connection.
In de meedogenloze film wordt een Milanese pooier achternagezeten door de lokale maffia en twee New Yorkse huurmoordenaars (Henry Silva en Woody Strode) nadat een lading heroïne is verdwenen. Naar verluidt was dit duo trouwens Quentin Tarantino’s inspiratie geweest voor zijn befaamde huurmoordenaars in Pulp Fiction (1994), gespeeld door Samuel L. Jackson en John Travolta.