Ach Barbie, in 1959 op de wereld gezet door speelgoedfabrikant Mattel. Een jonge vrouw met smalle heupen, lange benen en borsten. Hoe anders dan al die babypopjes van toen.
Het idee werd gestolen uit Duitsland, waar sinds 1955 al popjes werden gemaakt van cartoonfiguur Lilli, die in tabloid Bild de hoofden van de voornamelijk mannelijke lezers op hol bracht. Bild Lilli, zoals dat popje ging heten, was aanvankelijk dan ook niet bedoeld voor meisjes, maar voor mannen. Die elkaar of hun vriendinnen zo’n sexy popje cadeau gaven. Als grap.
Het genie van Ruth Handler, mede-oprichter van Mattel en maker van de eerste Barbie, was dat ze begreep dat poppen als Lilli ook jonge meiden zouden aanspreken. Om aan te kleden, of fantasieën op te projecteren. Als vriendin, of als de jonge vrouw die ze zelf wilden worden. Alles beter dan moederen over en flesjes geven aan de babypoppen die tot dan toe voorhanden waren.
Barbie werd zo’n succes dat Mattel in 1964 Bild Lilli opkocht en het merk meteen ophief.