Het internet is al maanden in de ban van wat Barbenheimer is gaan heten. De memes begonnen toen duidelijk werd dat twee van de grote zomerfilms dit jaar – Greta Gerwigs Barbie en Christopher Nolans Oppenheimer – in Amerika op dezelfde dag (vrijdag 21 juli) zouden worden uitgebracht. In Nederland worden ze overigens al iets eerder uitgebracht (Barbie op woensdag 19 juli, Oppenheimer een dag later), maar daar had het internet uiteraard geen boodschap aan.
De grap van Barbenheimer is dat de twee films onderling niet meer van elkaar zouden kunnen verschillen. Barbie is een in roze gedrenkte genderkomedie over de iconische, blonde en langbenige meidenpop van Mattel; Oppenheimer een sombere, serieuze karakterstudie over J. Robert Oppenheimer, de ‘vader van de atoombom’.
Online verschenen zelfgemaakte trailers voor Barbenheimer, er kwamen polls voor welke films je bij deze double-bill als eerste moest bekijken, en influencers gingen de straat op om aan mensen te vragen naar welke van deze twee films ze meer uitkeken. Kortom: de hypemachine draaide op volle toeren voor twee films die eigenlijk niets met elkaar te maken hebben.