Voor actrice Margaret Qualley zijn de tijden van bijrollen voorbij.

Wereldberoemd: de videoclip die regisseur Spike Jonze (Being John Malkovich) in 2001 maakte bij het nummer ‘Weapon of Choice’ van Fatboy Slim. Hierin danst de dan 58-jarige acteur Christopher Walken in een grijs pak met opvallend veel gratie en energie door een lege hotellobby.

Minder bekend, maar ook prachtig: de videoclip die regisseur Spike Jonze (Adaptation) in 2016 maakte voor het modemerk Kenzo. Hierin danst de dan 22-jarige Margaret Qualley in een smaragdgroene jurk en op hoge hakken uitzinnig door een leeg operagebouw.

Qualley heeft op dat moment al geacteerd (bijrollen in onder meer Palo Alto en The Nice Guys), maar is toch vooral bekend vanwege haar modellenwerk. Dat is geen grote verrassing, want zowel haar moeder (Andie MacDowell) als haar vader (Paul Qualley) waren ooit bekende modellen. Vader Qualley zou later aannemer worden, maar Andie MacDowell koos – net als dochter Margaret zal doen – na het modellenwerk voor een leven als actrice, waarna ze wereldberoemd werd dankzij rollen in films als Groundhog Day en Four Weddings and a Funeral. Ze wist dan ook als geen ander wat haar dochter te wachten stond als actrice. In 2023 zei ze daarover tegen modeblad Harper’s Bazaar: ‘Margaret heeft nu al dingen gedaan die ik vroeger nooit gedaan zou hebben. Daar had ik het lef niet voor, maar de vrijheid ook niet. Als ik iets heb willen meegeven aan mijn kinderen [Margaret is de jongste van drie, red.], is het wel vrijheid, omdat ik zelf ben opgegroeid met angst en schaamte. Ik was bang dat ik mezelf voor schut zou zetten en schaamde me voor mijn lichaam. Dat is iets waar Margaret geen last van heeft. Het maakt haar niets uit wat anderen van haar werk vinden.’

Margaret Qualley, Jesse Plemons en Willem Dafoe in Kinds of Kindness

Die vrijheid en dat lef zien we niet alleen terug in het wilde dansje in de Kenzoclip, maar ook in alle rollen die Margaret Qualley daarna zou spelen. Van de vroegwijze hippie Pussycat in Quentin Tarantino’s Once Upon a Time... in Hollywood (2019) tot de Frankensteinachtige creatie Felicity in Poor Things (2023) van Yorgos Lanthimos.

Dat waren nog bijrollen, maar in 2024 brak Margaret Qualley definitief door als actrice. Ze was niet alleen te zien in Lanthimos’ nieuwe film, het hilarisch-vileine drieluik Kinds of Kindness, maar ook in de heerlijk ontspoorde body-horror-film The Substance van Coralie Fargeat.

The Substance gaat over tv-persoonlijkheid-op-haar-retour Elizabeth Sparkle (Demi Moore), die dankzij een vreemd middeltje tijdelijk kan veranderen in een jongere, veel strakkere versie van zichzelf. Die perfecte variant heet Sue (Qualley, natuurlijk) en Sue is een doorslaand succes. Probleem is wel dat ze niet meer terug wil naar Elizabeth, wat grote gevolgen heeft voor de lichamen van de beide vrouwen.

The Substance is een slimme satire over ouder worden, schoonheidsidealen en de mannelijke blik. Zaken waarmee Qualley als model en actrice natuurlijk goed bekend is. Zelfs tijdens het filmen voor The Substance kreeg ze ermee te maken. In interviews na de wereldpremière op het afgelopen festival van Cannes bekende de actrice dat Sues borsten in de film nep zijn. Met een fijn gevoel voor ironie zei ze daar afgelopen september tegen The Sunday Times over: ‘Helaas bestaat er nog geen magic boob potion, dus moesten ze er bij mij iets bij plakken. En regisseur Coralie Fargeat vond een uitstekend bedrijfje dat me aan de “beste borsten van je leven” hielp. Het was alleen niet mijn leven.’

Meer over Margaret Qualley

elke vrijdag