Volgende week verschijnt het Belgische drama Close in de bioscoop, de tweede film van Lukas Dhont. Een goede moment om zijn prachtige en in Cannes met maar liefst prijzen bekroonde debuut te bekijken. In Girl volgen we Lara, een vijftienjarig meisje geboren in een jongenslichaam. De film zoomt niet in op eventuele problemen met school, vrienden, of familie, maar op Lara zelf, die koste wat kost balletdanseres wil worden. Indrukwekkend drama van Dhont, die in zijn eerste lange speelfilm louter goede keuzes maakt. Het verhaal is nooit sentimenteel of melodramatisch, Lara nooit zielig of eendimensionaal, en – het allerbelangrijkste – de jonge Victor Polster is perfect gecast als Lara.
Lees ook ons interview met Dhont: 'Het ene moment dacht ik dat het geniaal was, het volgende dat het helemaal niks was'
Wekelijks tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op HBO Max. Met ditmaal onder meer een prijswinnend debuut uit België en een western met Mads Mikkelsen.
Girl
Im Labyrinth des Schweigens
Op historische feiten gebaseerde kruising tussen een historisch drama en een thriller, over de queeste van de jonge, rechtschapen officier van justitie Johann Radmann, die leidde tot het tweede Auschwitzproces tegen 22 SS-officieren en bewakers van het vernietigingskamp, in 1963. Het liefdeslijntje dat door het goedgemaakte, maar net iets te zwaarwichtige drama is vervlochten is een tikje larmoyant, en Radmann is aan het begin van zijn obsessionele queeste wel erg naïef, maar de debuterende Giulio Ricciarelli vertelt met Im Labyrinth des Schweigens een belangrijke, nog altijd relevante geschiedenis.
The Salvation
In deze Deense western is Mads Mikkelsen boer Jon, die na jaren ploegen in Amerika eindelijk zijn vrouw en zoon kan laten overkomen. Maar al in de koets richting boerderij gaat het mis. In een prachtige, van spanning druipende scène vergrijpt een boef zich aan Jons vrouw. Wanneer oud-soldaat Jon vervolgens wraak neemt, krijgt hij de broer van de boef, een nog veel grotere schurk, achter zich aan. Met liefde voor het genre gemaakte ode aan de western voegt zelf niets toe. Op het prachtige, granieten gezicht van Mikkelsen na.