De Spaanse regisseur Bayona (The Rings of Power) probeerde het onmogelijke: een eerlijke film maken over de verwoestende tsunami van 26 december 2004. Hij volgt een Brits gezin van vijf op vakantie in Khao Lak, Thailand, dat uit elkaar gerukt wordt door de tsunami. De eerste helft van de film is het sterkst, met de beelden van de verwoestende tsunami. Bayona liet een enorme watertank bouwen, en je kan zien dat actrice Naomi Watts ligt te spartelen in echt water, en niet doet alsof voor een green screen. Ze kreeg er een Oscarnominatie voor. Veel figuranten in de film waren overigens overlevenden van de echte ramp.
Lees ook ons interview met Ewan McGregor en Naomi Watts: 'Regisseur Bayona wilde geen computers gebruiken, wat ik prima vond.'
Wekelijks tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op HBO Max. Met ditmaal onder meer de zoveelste prachtrol van Meryl Streep en een documentaire over een gruwelijke antisemitische aanslag.
The Impossible
The Iron Lady
Een Oscarwaardige rol van Meryl Streep, het wordt een beetje voorspelbaar. Maar eerlijk is eerlijk: ze is verbluffend als Britse ijzervreetster Margaret Thatcher. Veel beter dan de film zelf, een conventionele biopic, bekwaam gemaakt, maar ook braaf en kleurloos. We ontmoeten de voormalige premier als bejaarde vrouw, kampend met beginnende dementie en het gemis van haar overleden echtgenoot Denis (Jim Broadbent). In flashbacks trekken haar carrière en gezinsleven voorbij. De filmmakers focussen vooral op de mens Thatcher, standvastig en charmant, maar ook koppig en onuitstaanbaar.
A Tree of Life: The Pittsburgh Synagogue Shooting
Op 27 oktober 2018 pleegt een geradicaliseerde antisemiet een aanslag op de Tree of Life-synagoge in Pittsburgh, waarbij elf mensen om het leven komen. Deze aangrijpende documentaire biedt naast een reconstructie van die zwarte dag vooral een prachtig portret van de slachtoffers, nabestaanden en de getroffen Joodse gemeenschap in Pittsburgh. De problematiek die ten grondslag ligt aan de horrordaad (zoals wapenwetten en racisme) wordt zeker behandeld, maar deze film draait vooral om het persoonlijke leed en de bewonderenswaardige veerkracht van de overlevers. Een diep menselijke en genuanceerde film, die vooral zo indrukwekkend is door hoe de nabestaanden in het leven staan, en ondanks alles blijven vertrouwen op de goedheid van de mens.