‘Papa Omar’, leider van een Mexicaans weeshuis, zit diep in de schulden, en dan raast er ook nog een orkaan over het gebied. Alleen een wonder zal het weeshuis kunnen redden. En zowaar: plots krijgt Omar de kans om mee te doen aan een prestigieuze sportviswedstrijd, met een enorme hoofdprijs. Eén probleem: na een trauma op zee durft hij nauwelijks het water meer op… Deze brave, voorspelbare familiefilm is niet geschikt voor cynische kijkers (die zich bijvoorbeeld zullen afvragen waarom de Mexicanen Engels spreken), maar wie behoefte heeft aan ongecompliceerde feelgood zit gebakken. Het op waarheid beruste verhaal is absoluut bijzonder.
Iedere week tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op Netflix. Met ditmaal onder andere een wervelend portret van Jim Morrison en een duister Pools sprookje over zeemeerminnen.
The Doors
Rolling Stone vond het een geweldige film: 'a thrilling spectacle' en 'the King Kong of rock movies' met een 'ball-off-fire performance by Val Kilmer as Morrison'. En inderdaad. Tijdgenoot Oliver Stone fabriceerde een wervelende show rond de legendarische voorzanger en wist als geen ander de mythe van de jaren zestig in beeldtaal om te zetten. Zo werd larger-than-life James Douglas Morrison niet alleen postuum erkend als dichter (hij ligt al sinds 1971 begraven tussen Balzac, Molière en Wilde op de dichterssectie van Père Lachaise) maar ook als Hollywoodster.
Lizzie
Lizzie Borden (Chloë Sevigny) probeert te overleven in een gezin vol huiselijk geweld. Ze voelt verwantschap met de nieuwe hulp Bridget (Kristen Stewart), maar hun band neemt onder het claustrofobische regime van vader Borden (Jamey Sheridan) een drastische wending. Benauwende verfilming met feministische insteek van een cause célèbre in het Massachusetts van 1892, die tot de dag van vandaag voer voor discussie is en zelfs een luguber Amerikaans kinderversje opleverde. Het scenario van Bryce Kass wil soms teveel van alles zijn en overtuigt daardoor niet altijd. De onheilspellende regie, het naargeestige sound design en het sterke spel – zeker van Stewart en Sevigny – doen dat wel.
The Lure
In het Warschau van de jaren tachtig ontdekken twee zeemeerminzussen de mensenwereld. Een wereld vol verlokkingen waar de zusjes zich op eigen manier aan toegeven: de een wordt verliefd, de ander kannibalistisch. En dat terwijl ze als duo optreden in een neon-verlichte nachtclub en de kijker trakteren op een visueel liedjesspektakel. Bijzonder speelfilmdebuut van Agnieszka Smoczynska, waarin een musical gecombineerd wordt met vleugjes horror en coming of age-drama. Een verleidelijk en duister sprookje, geworteld in Hans Christian Andersens De kleine zeemeermin.
S is for Stanley
De Italiaanse immigrant Emilio D'Alessandro werkt in Londen als taxichauffeur als hij op een dag gevraagd wordt een enorme fallus in zijn taxi te vervoeren. De afzender blijkt de Amerikaanse filmmaker Stanley Kubrick, die hem vervolgens inhuurt als zijn persoonlijke chauffeur en assistent. Hun samenwerking en vriendschap zal uiteindelijk meer dan dertig jaar duren. In deze ontroerende documentaire van slechts 63 minuten, waarin het beeld van Kubrick als een obsessief genie zowel ondersteund als genuanceerd wordt, vertelt Emilio zijn bijzondere levensverhaal.