Bruut werk van Amerikaanse black metal-zanger S. Craig 'Czar' Zahler (Dragged Across Concrete), de grindhouse-geweldenaar die sinds de jaren negentig een trouw legertje fans bedient met ingenieus gewelddadige boeken, nummers en films. Liefhebber Vince Vaughn tekende voor de hoofdrol van de kerkergevangene die een enkele lotgenoot moet vermoorden in ruil voor zijn gekidnapte vrouw en ongeboren kind. Het worden meer slachtoffers, met opvallend veel zichtbare schedelschade. IJzingwekkend en gedenkwaardig dankzij Czar's unieke stempel van plotselinge wisselingen tussen ultrageweld en meanderend drama, zonder sturende muziek of montage.
Iedere week tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op Netflix. Met ditmaal onder meer een Frans kostuumdrama over barokke muziek en een brute actiefilm van S. Craig 'Czar' Zahler.
Mission Majnu
De film opent met een geschiedenislesje over hoe India en Pakistan in de jaren zeventig probeerden atoombommen te maken. En ook met een zoet liefdesverhaal, over een dappere Indiase spion en een blinde Pakistaanse schone. Daarna gaat de spion op onderzoek uit, hij verzamelt informatie, knokt met Pakistaanse militairen, komt tot verbluffende inzichten, en begint tussendoor een gezin. Amusante actiefilm met prima locaties en art direction, levendige acteurs, bij vlagen grappig, met prima actiescènes, maar ook soms wat knullig, sentimenteel, nationalistisch en vooral in het begin een tikje traag.
Tous les matins du monde
Drama naar de gelijknamige roman van Pascal Quignard, met in de hoofdrol Gérard Depardieu als basse de viole Marin Marais, die aan het hof van Lodewijk XIV als hofmuzikant op Versailles werkt. In flashbacks vertelt een vergrijsde Depardieu over zijn jeugdjaren en zijn rivaliteiten. De jonge Marais wordt gespeeld door Depardieu's zoon Guillaume. Dit juweeltje over barokke muziek is indrukwekkend in beeld gebracht met een spel van licht en schaduw in de stijl van de toenmalige schilder Georges de la Tour. De beeldvoering, de taal en de muziek zorgen voor een meeslepend melancholische sfeer. Genomineerd voor maar liefst elf Césars, waarvan er drie werden verzilverd (beste Film, beste regisseur en beste acteur).
Laatste kans: Apollo 11
Deze fantastische documentaire, gemaakt ter ere van het vijftigjarig jubileum van de maandlanding, is nog maar tot en met 3 maart te zien op Netflix. Apollo 11 is een spannend historisch docuverslag van de negendaagse missie in reportagestijl. Een ongekende trip terug in de tijd dankzij de bijzondere beeldkwaliteit van het gerestaureerde archiefmateriaal. Maar dus ook ouderwets heroïsch in zijn reclame voor Amerikaanse werelddominantie. Van kritische bespiegeling is geen sprake. Winnaar van talloze prijzen, onder meer voor de indrukwekkende montage en het geluid.
Terug van weggeweest: Forrest Gump
Deze cinematografische droom van regisseur Robert Zemeckis (Back to the Future) is een mooie en opwekkende allegorie over een charmante onbenul (overtuigend gespeeld door Tom Hanks) die in Vietnam diende, presidenten ontmoet (Zemeckis gebruikte met de computer bewerkt archiefmateriaal) en meer invloed heeft op de loop der geschiedenis dan hij zelf ooit voor mogelijk had kunnen houden. De, inmiddels verouderde, computereffecten waren toen 'state of the art'. Genomineerd voor dertien Oscars, waarvan er uiteindelijk zes verzilverd werden (beste film, acteur, regie, special effects, montage, en scenario).