Het is even wennen, die vreemde gromstem van superheld Batman in deze film. Maar ja, als je je vermomt om op je vrije dag niet het doelwit te worden van superschurken, dan mag natuurlijk niemand je aan je stem herkennen. Bovendien klinkt het behoorlijk eng, dat gegrom. Daar is over nagedacht, zoals scenarist/regisseur Christopher Nolan altijd pleegt te doen bij de fijne, intelligente films die hij maakt. Nolan gaf het ingesufte superheldengenre weer een flinke oppepper met deze Batman-film, waarin wordt verteld waarom miljonair Bruce Wayne de misdaad ging bestrijden. Er kwamen puike vervolgfilms.
Iedere week tipt de redactie van VPRO Cinema de beste films op Netflix. Met ditmaal onder andere de eerste superheldenfilm van Christopher Nolan en een romantische komedie met Amy Schumer.
Hannibal
In dit vervolg op Red Dragon en The Silence of the Lambs treffen we dr Lecter (Anthony Hopkins) in Florence waar hij zich voedt met kunst, cultuur en passanten. FBI'er Clarice, gespeeld door Julianne Moore omdat Jodie Foster het oorspronkelijke personage niet 'wilde verloochenen', zit hem op de hielen. Het meest angstaanjagende van de drie films is ongetwijfeld dr Lecters lust voor mensenvlees. De ijzeren Hollywoodwet van vervolgfilms dicteert dat iedere film de vorige moet overtreffen en daarin zijn de makers flink doorgeschoten in de finale van Hannibal, een finale zo grotesk en ridicuul dat de rest van de film erbij verbleekt.
The Mercy
De weinig succesvolle uitvinder en ondernemer Donald Crowhurst (Colin Firth) besluit in de jaren zestig om mee te doen aan een solo zeilrace rond de wereld. Ook al heeft hij weinig ervaring op open zee. Hij versiert een sponsor en iemand voor de publiciteit, neemt een hypotheek op zijn huis, laat volgens zijn eigen specificaties een scheepje bouwen en kiest het ruime sop (al is zijn boot nog niet helemaal waterdicht). Op ware gebeurtenissen gebaseerd drama, minder goed dan bijvoorbeeld All is Lost (2013), maar goed te pruimen als portret van een tikje naïeve doorzetter.
Trainwreck (vanaf 15 september)
Amy (Schumer), een feestbeest van begin dertig, heeft een fraai appartement in New York, werkt bij een succesvol mannenblad en hupt vrolijk van de ene onenightstand naar de volgende. Wanneer ze de serieuze arts Aaron (Bill Hader) ontmoet, ontdekt ze dat haar levensstijl ook wel nadelen heeft. Comédienne Schumer baseerde het script van Trainwreck losjes op eigen ervaringen en strikte Judd Apatow (The 40 Year Old Virgin, Knocked Up) voor de regie. Het resultaat is een typische Apatow-film - plat en sentimenteel, maar ook geestig en sympathiek - maar dan vanuit vrouwelijk perspectief.
Bekijk hier ons interview met hoofdrolspelers Amy Schumer, Bill Hader en regisseur Judd Apatow
Vanity Fair
Verfilming van de klassieke, vuistdikke roman van William Makepeace Thackeray uit 1848, over een meisje van lage komaf dat zich omhoog werkt in de Britse society van de vroege negentiende eeuw. Tussen de imposante Britse cast lijkt Witherspoon vooral geselecteerd om de niet erg sympathieke hoofdpersoon uit het boek wat charmanter te maken, wat goed lukt. Het epische verhaal wordt kundig, zij het nogal vlak verteld. Dat de Indiase regisseur Mira Nair (Monsoon Wedding) de Victoriaanse setting opfleurt met Bollywood-vrolijkheid is curieus, maar zorgt voor mooie plaatjes.
Nooit meer onze Netflix-tips missen?
Schrijf je dan nu hier in voor onze Nieuwsbrief en ontvang wekelijks film- en serietips voor Netflix.
Meer film- en serietips voor Netflix
Zoek je nog meer tips voor Netflix? Kijk op deze pagina voor eerdere artikelen in deze serie.