Happy Valley heet het, maar alles aan deze BBC-serie is grimmig. Kaal zijn de straten waar het zich afspeelt, nauw de binnenkamers en pover de levens van de mensen die we leren kennen: een mix van kleine lieden en grote criminelen. Weinig perspectief. Weinig hoekjes om te schuilen.
En toch klopt de pols warm in Happy Valley, misschien wel meer dan in series vol Britse deftigheid. De mensen hier hebben minder decorum en de emotie ligt dicht onder het oppervlak en dat maakt dit drama, want dat is Happy Valley in wezen, menselijk drama verpakt in een politiejasje, echt, rauw en navoelbaar. Dit verhaal komt aan. En goed ook.
Happy Valley past in de school van cineast Ken Loach, het beroemde Britse sociaalrealisme dat ook onder televisieschrijvers navolgers kent. Zoals Sally Wainwright, die Happy Valley schreef en deels ook regisseerde. Zij groeide op in de Noord-Engelse Calder Valley waar het verhaal zich afspeelt; de titel verwijst naar de bijnaam die de politie hanteert voor de regio vanwege de grote drugsoverlast: happy valley, snuif- en slikland.
Wainwright kent de biotoop die ze beschrijft dus van binnenuit. Bovendien begon ze haar loopbaan, opmerkelijk genoeg, als buschauffeur. De observaties die ze zo opdeed, zien we terug in de down-to-earthpersonages die ze neerzet. Vóór Happy Valley schreef ze Scott and Bailey (2012), ook een politieserie met vrouwen in de hoofdrol en dezelfde doorleefde kwaliteit, maar met één kardinaal verschil: waar Scott en Bailey tamelijk ongeschonden blijven, daar ziet politiechef Catherine Cawood uit Happy Valley alle hoeken van de kamer. Zowel fysiek als emotioneel. Hier is echt sprake van extreem en misselijkmakend geweld.
De huidige, doorgewinterde seriekijker is wel wat gewend, maar dit is andere koek. Deels ligt dat aan de visualisering ervan: het ene geweld – denk aan het cartooneske geweld van Quentin Tarantino – is het andere niet, maar in Happy Valley is het bijzonder realistisch en daardoor komt het des te harder binnen. Zo hard, dat het vragen oproept, en tot ophef leidde in de Britse pers.