Op het festival Input in Brooklyn stond na vertoning van een aflevering van De luizenmoeder een Canadese vrouw op uit haar bioscoopstoel. Ze vond een scène met racistische stereotyperingen veel te ver gaan. Producent Jan Albert de Weerd schrok eerst even. ‘Toen draaiden drie zwarte zenderbazen zich om en zeiden verontwaardigd: "Dit is wat wij elke dag meemaken, dus wen er maar aan."’ Of het nu gaat om grappen over moslims of vluchtelingen, De Weerd vindt dat het allemaal moet kunnen. ‘Pas op het moment dat je mensen gaat uitsluiten van humor, wordt het racistisch.’
Een vrijdagmiddag in maart in Elsdorf, een slaperig plaatsje ten westen van Keulen. De Martin-Luther-Schule, die vorig jaar wegens gebrek aan leerlingen de deuren sloot, is tijdelijk heropend als Glücksbaumschule, het Duitse equivalent van De Klimop uit De luizenmoeder. Beneden in de kantine geniet de cast van een warme lunch, boven in de docentenkamer vertelt het Nederlands-Duitse producentenduo Jan Albert de Weerd en Lars Kremer hoe de serie tot stand kwam. Die Läusemutter is aangekocht door de Duitse commerciële zender Sat.1, waar de zenderbaas volgens De Weerd, die samen met Ilse Warringa (Juf Ank) de serie bedacht, laaiend enthousiast was. ‘Duitsland is een droom, omdat ik geloof dat we hier op televisiegebied echt iets toe te voegen hebben. Om die reden wilde ik het ook echt zelf doen en niet overlaten aan een buitenlandse producent.’